Matja Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 Nå fikk jeg endelig kopi av brevet fra nav som de har sendt til det norske konsulatet i England, der de ber om hjelp til å innhente farskapserkjennelse/uttalelse fra oppgitt far. Det knyter seg inni meg!! Jeg har ikke sett ham siden jeg var 11 uker på vei, og nå er lille gull 6 mnd. All kommunikasjon siden har jeg tatt iniativ til. Han bruker laang tid på å svare på henvendelser hvis han i det hele tatt gjør det. Jeg sendte mail med bilder og video etter barnedåpen 5.8, men jeg har fremdeles ikke hørt noe om de, så nå har jeg ikke sendt noe siden. Han vil ikke erkjenne noe farskap før han vet det svart på hvitt at han er faren - altså blir det dna-test, og deretter skriver han kanskje under. Hvis han skriver under; hva kan han egentlig kreve da? Kan han kreve samvær? Hvordan vil det eventuelt foregå når han bor i et annet land? (Hva gjør dere som har 50-100 mil mellom far og barn, egentlig?) Hvordan blir det i forhold til foreldreansvar? Må jeg gi ham noen %? Eller kommer dette automatisk? Hva med pass hvis han står på fødselsattesten? Han kan jo ikke skrive under på dette når han bor i England! Er det noe jeg bør tenke på som jeg ikke har tenkt på?? Jeg har så angst for at han skal komme hit og hente henne fordi han er faren hennes liksom... Noen som vet?
Gjest Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 Uff, vet akkurat hvordan du har det. Først og fremst har du fullt foreldreansvar. Det er det ingen tvil om. Dessuten kan han ikke komme og hente henne bare fordi han er faren. Nå vet jeg ikke hvordan det er når han bor i et annet land, men sjekk ut www.aleneforeldreforeningen.no der står det sikkert noe om det. Det samme på nav.no Men tror ikke han kan kreve så mye samvær som den "vanlige" annenhver helg og en dag i uken. Håper det ordner seg for deg. Jeg har dessverre ikke så altfor mange svar. Men sender deg en klem.
Kosel Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 I forhold til pass og sånn hvis dere skulle ende opp med delt foreldreANSVAR, men du har foreldreRETTEN og han er samværsforeldren, så holder det at han sender deg skriftelig godkjenning for at barnet deres skal få pass - må også sende deg tydelig kopi av godkjent legitimasjon. Siden han ikke er norsk ville jeg hørt på passkontoret hva de krevde, men vil tro at en kopi av passet hans burde holde. Vi fikk beskjed om det. Pappaen til mini bor drøyt 50 mil unna, så de sa vi kunne gjøre det sånn, da vi har delt foreldreansvar. Barnet ditt kan vel ved delt ansvar inneha to pass og??et norsk og et britisk? Her kommer jo mye ann på situasjonen dere i mellom og hvilket ansvar han tar. Og det sier seg jo selv at en normal samværsordning ikke vil komme til å fungere. Du kan sikkert få hjelp av Familievernkontoret/Aleneforeldreforeningen/NAV til å finne en god løsning på situasjonen. Hvis bf begynner å vise litt initiativ å kommer til Norge på besøk ol. Evt kan jo kanskje dere to ta dere en tur til England..Men igjen så kjenner jo ikke jeg historien deres, så vet ikke hvordan sånne ting ville fungere. Lykke til ihvertfall!!
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 ForeldreANSVAR og foreldreRETT er det samme.. Har man delt så har begge foreldrerett..
AnTiLoPeSvIn Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 du får aleneansvaret/foreldretten til gutten din automatisk den dagen han erkjenner farskapet. var i samme sitauasjon som deg unntatt at faren bor her da. han eerkjente farskapet men jeg har aleneansvaret. det er fordi vi var aldri sammen eller bodde sammen.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Samvær kan han kreve uavhengig av foreldreansvar. Når barnet blir større vil det nok gjerne bli slik at han har krav på store deler av ferier og annenhver jul. Jeg vil råde deg til ikke å gi ha delt foreldreansvar om det lar seg gjøre. Altså at barnefar ikke setter seg på bakbeina. Syns du skal ta kontakt med en advokat og sjekke rettighetene dine. Jeg gikk med på delt foreldreansvar og det er min største bommert her i livet. At barnefar får automatisk omsorg om jeg faller fra er min største skrekk. Så jeg synes du skal tenke deg godt om ang det punktet Ta som sagt kontakt med advokat og få deg oversikt hva han og du kan kreve. Det er det vell verdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå