Gå til innhold

Dere som planlegger å bruker tøybleier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor det egentlig?

Er det ikke forferdelig mye stress?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du:)

Jeg har planer om å bruke tøybleier av flere grunner. Er ingen miljøfreak, men syntes likevel det er et godt argument. Bruker du tøybleier sparer du miljøet for 1 TONN søppel i løpet av perioden barnet bruker bleier! I tillegg er produksjon av papirbleier med forurensende. Mange motstandere argumenterer med at vaskemaskin m.m. også forurenser, men slik jeg har forstått det så er tøybleier mer miljøvennlig uansett. Jeg har kjøpt tøybleier i økologisk bomull og strikket bleiebuker i økologisk ull. Veldig økonimisk i tillegg til at tøybleier skal være bedre for stumpen, men har hørt om barn som reagerer uansett så det er nok litt individuelt.

Skal i hvertfall gi det hele et forsøk og håper det går greit, men en vet jo aldri:) Har møtt en del motstand og risting på hodet bl.a. fra mamma (jobber i bhg) og andre hunkjønn i slekta. Jeg er i allefall positiv intill det motsatte er bevist:)

Står masse på nettet så bare google om du lurer på mer..

Skrevet

Hva, skal du bruke kjøpebleier? Drive og stikke til butikken flere ganger i uka, og dra de digre bleiepakkene inn i bilen, og inn i huset, og så kaste ei og ei bleie, for så og måtte til butikken igjen? Er ikke det stress da?

;-)

Som du skjønner, hva som er stress avhenger av øyet som ser. Jeg synes det er mindre stress å kjøpe bleier en eneste gang på 2-3 år, og heller vaske en ekstra maskin eller to i uka (det er jo bare å trykke på knappen på maskinen) . Når man har småunger vaskes det så mye uansett at de ekstra maskinene ikke utgjør noen forskjell. Og så slipper man å gå tom for bleier hjemme når man bruker tøybleier.

Så, nei det er ikke stress. Kjenner nesten bare tøybleiebarn. En del av foreldrene startet med engangs, og har funnet ut at tøybleier ikke er er mer stress.

Dessuten er det mye mer miljøvenlig.

Og det er økonomisk. Selv om man kjøper de dyreste tøybleiene, de som er akkurat som engangs, bare de har borrelås, så slipper man billigere enn om man kjøper engangs. At tøybleier kan brukes på flere barn, og faktisk selges etterpå gjør det ytterligere økonomisk lønnsomt.

I tilegg er det svært mange engangsbleier som inneholder stoffer som ømfintlig babyhud reagerer på. Bomull derimot, det tåler alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...