Tredje barn på vei Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 Blodprosenten min har synket fra 12.3 til 10.. Sa det var litt lavt men har lest litt på nette nå at det helst ikke ska være under 11 hos gravide.. Noen med erfaringer på dette eller?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 Kommer helt an på hva ferritinen din er (jernlageret) i kroppen din var da du ble gravid. Så lenge ferritinen din ligger på over 30, er det ikke noen grunn til bekrymring, så vidt jeg vet. Du kan eventuelt ta litt cvitaminer/spise leverpostei/spise appelsiner og paprika for å øke jerninntaket ditt, men du skal ikke ta jerntilskudd uten å spørre / få det anefalt av legen først.
Tredje barn på vei Skrevet 10. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2007 OK. Tar tranpiller og multivitamin piller.. Og har jo spist mye leverpostei i det siste da.. Har aldri hatt lav HB før heller.. Men hva er ferritinen for no da?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 Skal stå på helsekortet ditt. Det er "lageret" av jern du har i kroppen, og som du har å tære på. (Kan ikke så fryktelig mye mer om det:P)De sjekker det på første kontroll, og skal stå oppskrevet på skjemaet sammens med HIV/Clamydia.. Det er ikke bra med for høy blodprosent heller, da det ikke er bra for den lille i magen.
Piken på landet Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 De sjekker ikke ferritin rutinemessig under svangerskapet lenger, så de har sikkert ikke tatt den på deg. Det gir visst ikke et riktig bilde med å kun ta ferritin når en er gravid. Må ta en annen prøve i tillegg for å få riktig resultat, husker ikke hva den heter for jeg har aldri hørt om den før. Det er nok sikkert en sendeprøve, og da blir det for kostbart å ta på alle. Derfor har di bare kuttet ut å ta rutinemessig på 1. kontroll, tar heller viss det er ting som indikerer at det er nødvendig. Det er ganske vanlig å ha 10 i hb når en er gravid, med da trodde jeg at de oppfordret til å ta jerntabletter jeg...
Fullrulle86 Skrevet 10. november 2007 #6 Skrevet 10. november 2007 jernlageret skal ligge mellom 10-100. Så jeg vil påstå at 10 er litt lavt.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Snohvit86: Jernlager og blodprosent er 2 forskjellige ting. Jernlager er ferritin, og blodprosent er.. blodprosent. I mine 2 siste graviditeter er ferritinen blitt skjekket på første kontroll, mens blodprosenten blir skjekket på hver kontroll. Hvis blodprosenten din blir veldig lav, og du har lite jernlager, anbefaler de deg å ta jerntillskudd, hvis du derimot har et bra jernlager, anbefaler de deg bare endringer i kosten for å få opp blodprosenten. Som anonym sier over her, det er farlig med for mye jern når man er gravid, så man skal ikke spise jerntilskudd uten å konsultere med lege.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Lav Hb/blodprosent har jeg til vanlig også,det er det som bla kan gjøre oss svimmel/slapp.Spis blodpølse elr ta jern pluss c-vit(gjlr at jernet suges opp bedre)...............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå