Gå til innhold

Har jeg noe rettigheter....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og mannen har bestemt oss å gå fra hverandre :-(

Huset står i navnet hans, og grunnen e at da vi flytta til norge, hadde jeg ikke noe personnr, eller jobb, så det var han som tok lånet.

Men, noen mnd at vi kom hit fikk jeg jobb, og siden (nesten 5 år sida) har jeg "delt" lønna mi med ham...dvs at vi har bare en bankkonto......

så nå sier han: bare stykk av du! huset er mitt!!??!!!

shock shock og shock!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere gift? Var dere gift da huset ble kjøpt? Har dere særeie? Dersom dere ikke har skrevet særeiekontrakt er nok halvparten av huset ditt.

Skrevet

vi er gift, men giftet oss noe måneder etter kjøpet.

Vi bodde samen før (i fire år) men i utlandet...

Vi har ikke skrevet noe kontraker

Skrevet

Du bør nok skaffe deg en advokat... Men har dere hatt felles økonomi, så er det en god mulighet for deg. Lykke til!

Skrevet

Det har ikke noe å si om dere er gift eller ikke, så lenge du har betalt på huset så er en tilsvarende del din. Det spiller ingen rolle hvem som står som eier. det er de reelle eierforhold som teller. Snakk med en advokat!

Skrevet

Så lenge dere var sammen da dere kjøpte huset, har hatt felles økonomi der begge har bidratt til utgifter og til oppdragelsen av eventuelle felles barn, og dere dessuten er gift - så er halvparten ditt.

Du bør selvsagt likevel ta kontakt med en advokat når eksen din har den holdningen du viser til der.

Skrevet

Siden dere ikke var giftda huset ble kjøpt er ikke halvparten ditt som noen skriver. Men i og med at dere har vært gift og dermed etter loven har forsørgeransvar for hverandre så vil jeg tro at halvparten av verdiøkningen vil tilfalle deg. Men skaff deg en advokat.

Lykke til!

Skrevet

oh nei! Så det du sier at hvis huset har økt en million i verdi siden vi kjøpte den, da er 500,000 min? mmm...

Skal snakk med noen på mandag....

plus, jeg er nå på ett års ulønnet permisjon... får jeg noe hjelp fra NAV ?

Skrevet

Så lenge det ikke finnes noen avtale om særeie kan han eie det huset alt han orker og gidder, hun får likevel halvparten...

I tillegg kan hun jo dokumentere at han langt fra har eid det alene...

Du kan (litt avhengig av barnas alder) få OS iallefall, samt dobbel barnetrygd og bidrag.

Skrevet

Hun får jo ikke halvparten da huset ble kjøpt før de ble gift. Det man eier på vei inn i et ekteskap forblir eneeie...

Skrevet

Du får helt klart OS, ekstra barnetrygd, bidrag, og det er i hvertfall en begynnelse.

Hva angår huset, skal du ikke bare ha halvparten av verdiøkningen. Han tok jo opp lån på huset, som du gjennom ekteskapet har vært med på å betale ned. Men om han hadde stort innskudd i huset, kommer nok dette til å falle tilbake på han. Tror jeg. Selv om dere ikke har avtale om særeie.

Skrevet

Godt poeng, jeg uttrykte meg nok litt annerledes enn jeg tenkte. Det er halvparten av differansen mellom verdi og lån som HI har rett på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...