Gå til innhold

Hjelp meg med ord brukt i offentlig sektor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på skriftlig opptaksprøve for tolking i offentlig sektor og vil se om jeg har fått med meg viktige ord man bruker innen offentlig sektor.

Kan dere være så snille og bare skrive ned ord dere kommer på, det kan være hva som helst: sak, sosial, barnevern, alle slags ord dere kommer på plz.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inkompetanse.

Definisjon; det de aller fleste deler av offentlig sektor lider av!

Skrevet

-Felles grunnforståelse.

Mvh

Skrevet

Brukermedvirkning, lavterskel tilbud, mestringsfølelse og ressursorientering. Lykke til=)

Skrevet

trygderettigheter, skjema, rekvisisjon, hjelpemidler, hjelpemiddelsentralen.

Skrevet

Taushetsplikt, opplæring, kompetanseheving, ressurstilgang, organisasjon, nivå.

Skrevet

Sentralforvaltning, forvaltningen, forvaltningsrett, kommunalrett, offentleglova, habilitet, hjemmel, saksbehandler, part.

New public management, målrettet resultatstyring, parlamentarisme, lobbyisme, den tredje sektor pluralisme, koperatisme og hierarki.

Kommer ikke på flere, skjønt har eksamener om en mnd og burde sikkert kunne skrive mange, mange sider om dette;-)

Lykke til!!!

Skrevet

Inkurie er et flott ord :DDD

Skrevet

klagerett, klagefrist, enkeltvedtak, forskrift, lov, forsvarlig saksbehandling, legalitetsprinsippet, hjemmel i lov, veiledningsplikt, utredningsplikt, myndighetsmisbruk, forholdsmessighetsvurdering, rettssikkerhet, vilkår, avslag, innvilget vedtak, klagebehandling, klageorgan, forvaltning, forvaltningsloven, offentlighetsloven, ugyldig vedtak, urimelig, uforholdsmessig inngripende, menneskerettigheter

Kan jeg få oversettelsen?:-)

Skrevet

Med forbehold om at nokre av desse allereie er nevnt...

sakshandsaming, klagerett, klagefrist, klageutvalg, sakkyndig, privat part, sakførar, vedtak, enkeltvedtak, forvaltningsloven, sosialtjenesteloven, barnevernloven, barneloven, oppdragstakar, støttekontakt, avlastar, avlastningsbustad, kommunal bustad, individuell plan, ansvarsgruppemøte, koordinator, gjeldsrådgjevar, økonomisk rådgjeving, frivillig forvaltning, tvungen forvaltning, nedbetalingsavtale, gjeldsordning, opplysningsplikt, namsmann, teieplikt, ruskonsulent, tvangsvedtak, midlertidig plassering, tilsynsførar, beredskapsheim, fosterheim, familievern.

Skrevet

omsorgsovertakelse, hastevedtak, tiltak, krav/plikt/rettighet, lavterskel, førstelinjetjeneste, stønad

Skrevet

hjelpetiltak, LAR behandling, avrusing, rusbehandling, dobbeldiagnose, ettervern, kommunal bustad, startlån, bustønad, individstønad, attføring ,foreldrepengar, barnetrygd, pensjon, uførestønad, rehabiliteringsstønad, sosialstønad, overgangstønad, barnebidrag, omsorgslønn, dagpengar, sjukepengar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...