Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med enkel lappateknikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sy et veggteppe med like store kvadrater. Har ingen spesielle hjelpemidler og vet i bunn og grunn ikke hvordan jeg skal gå frem. Ser for meg at jeg først må sy sammen en og en rekke for deretter sy sammen rekkene igjen. Stemmer dette? Men har noen et godt tips på hvordan jeg skal gå frem for å få fine lapper? Bør vel ha en slags mal? Noen ting jeg må passe ekstra på? Er det så lettvint som jeg tror? Er nybegynner ved symaskinen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle selvfølgelig stå LAPPETEKNIKK =O)

Skrevet

Ingen som kan?

Skrevet

Noen i dag?

Skrevet

er det sånt som ser ut som en ruterform?

Skrevet

Hei!

Ja, du bør ha en mal, slik at alle lappene blir like store, ellers så kan du ende opp med et teppe som er skjevt.

Hvis du har bare nye stoffer så ville jeg vasket dem først, fordi ikke alle stoffer krymper likt, så hvis dette er et teppe som skal brukes (ikke et veggteppe) så kan det være lurt å ta seg jobben med å kasteover og vaske stoffene før du klipper og syr.

Teppet vil bli stødigere hvis du syr lappene fast på et bakstykke, men du må ikke. Hvis du har bakstykke så kan du gjøre akkurat slik du beskriver, men når du vrangsyr på en ny rad så syr du samtidig radene fast i bakstykket også.

Ta godt sømmemonn slik at du ikke risikerer at lappene går fra hverandre ved belastning. Og bruk gjerne litt kort steglengde.

Kan godt hende du finner noen sider på nettet med tips til framgangsmåter, det er litt vanskelig å forklare uten å kunne vise, på en måte...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...