Hege & lille Hannah <3 Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 Har dere noen oppskrifter på brød å dele med meg? Like glad i kneip som i grovere brød, så det spiller ingen rolle hvilket brød du har oppskrift på Fikk så lyst til å bake brød idag Håper på svar
Erisa* Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 hehe, jeg baker uten oppskrift, men ca sånn som dette gir tre gode, grove brød: 11 dl vann, ca 40 grader 1 pk tørrgjær litt salt 1 ts honning Bland dette sammen. Tilsett en god skvett olivenolje (ikke sånn grønn, den setter mye smak) evt smeltet margarin eller rapsolje. Ca 1 dl havregryn 2 dl rugmel (grovt) sammalt hvete grov til jeg syns det ser bra ut (kanskje 4 dl??) linfrø og solsikkefrø etter smak og behag og så kjører du det litt med eltemaskina. Tilsett fint hvetemel til deigen er klissete, men ikke henger fast i fingrene når du tar borti. Heve under en kjøkkenhåndduk og en plastpose på et varmt, trekkfritt rom i 1,5 timer. Så baker du det ut, kna godt! Du trenger litt mel på benken da. Del i tre emner, rull ut, og putt i former/evt legg på brett med bakepapir. Sett ovnen på 180 grader, og etterhev under tøy og plast i en halvtime. Stekes på nederste hylle i ovnen i 45 minutter. Ta ut av formene og avkjøl på rist under håndkle:) Hvis du ikke har rugmel eller havregryn, kan du bruke annet grovt mel, eller bare bruke grovt hvetemel. Det funker fint det også. Det er også godt å bruke sånn 4-korn-blanding, hvetekli eller havrekli, eller helkorn hvete som har lagt i varmt vann en halvtime. NB skyll helkornet godt før du putter det oppi, ellers får du luft i magen! Lykke til!
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 10. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2007 Tusen takk for tips Har ikke eltemaskin, baker for hånd Kjempetusen takk for tips Ha en fin lørdags kveld
Erisa* Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 Hvis du baker for hånd må du lage mindre, det går ikke med mer enn to brød av gangen, det blir for tungt (av erfaring). Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå