enplussentil? Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 Er i uke 32.Var på 3d ul,fant at tarm hos den lille gutten vår var utvidet og han må opereres rett etter fødsel(som mest sannsynlig måtte settes i gang før min egentlige termin 7.januar)..lagen mente at det kunne være tarm atresi,og vi sendes videre til trondheim mandag.Er det noen andre som har opplevd dette eller vet hva dette er?hadde satt veldig pris på svar..jeg er kjemperedd og var ikke forberdedt på at noe var galt i det hele tatt..alt var fint på første ul i uke 19 og alt har vært fint på kontrollene..denne 3dul tok vi kun for å få bilde av den lille,men er jo veldig glade for at vi tok den..
Erisa* Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 Tarmatresi er en medfødt avlukking av en del av tarmen. Det vil si at ting vil stoppe opp der dersom det ikke opereres. Jeg slo opp i læreboka mi i kirurgi, og der sto det ikke særlig mye, annet enn at sannsynligvis skyldes et "uhell"" i utviklingen av blodkarene i magen sent i fosterutviklingen. Symptomene til et barn født med tilstanden vil være de generelle symptomer for obstruksjon (stenging/tetting..) av tarmen. (det trenger du kanskje ikke vite mer om). Behandling av atresien og blodkarene som er "feile" er vanligvis mulig, og utsiktene er gode. Tilstanden rammer ca en av 10.000, så dere har hatt uflaks! Men det er nå det er godt å komme inn under det norske helsevesenet:) Noe mer har jeg ikke akkurat nå, håper du i alle fall fikk noen svar! Lykke til! Håper det går fint med hele familien din, dere får støtte hverandre så godt dere kan nå! De er flinke i trondheim, og utfra det jeg leser, virker det ikke som en ekstremt komplisert operasjon, og tenker at dette skal nok gå fint! Bra dere oppdaget det tidlig! Klem fra en legestudent som aldri har hatt undervisning om dette;)
enplussentil? Skrevet 10. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2007 tusen takk for svaret ditt,satt stor pris på det:)kan stemme at d skjedde sent i utvikling,siden det ikke viste på 1.ul..men vi får bare håpe på at det går bra og være glade for at vi var på denne ul slik at de fant det ut før fødsel og at vi er forberedt.
Erisa* Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 Ja, det er fint om dere klarer å tenke slik på det. Det vil nok bli noen tøffe uker fremover, kan jeg tenke meg. Men jeg håper dere har familie rundt dere som støtter opp og forstår at det er litt tøft! Selv om det går helt 100% perfekt, så er det en utrolig belastning å måtte gå gjennom noe slikt, ikke minst psykisk. Så husk at det er lov å være litt redd og ikke helt på topp hele tiden! En lur ting kan være å skrive ned alle spørsmålene dere har til dere kommer til Trondheim, så kan dere spør de legene som har mest kompetanse om det! Ellers er det lett å sitte uten å huske noe av det man lurte på når man endelig har mulighet til å spørre:) Jeg regner med at dere vil få en samtale med en kirurg før operasjonen skjer. Lykke til!
Bea har snart 4 barn? Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 Har ei jente med analatresi da... ikkje akkurat det samme men ho manglett da 2 cm av endetarmen og opningen... legene er kjempeflinke og det kommer nok til å gå kjempefint med henne,..... dette ble oppdaget etter fødselen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå