Gå til innhold

Paracet og graviditet....noen leger her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har egentlig nulltoleranse overfor tabeletter (og alkohol) i svangerskap.. men før jeg visste sikkert at jeg var gravid, hadde jeg høy feber og tok to paracet som tilsammen ble 1000mg.. hørt at paracet ikke er kjent for å utgjør noen skade mot foster, men man vet jo aldri da..

Det jeg lurer på er.. jeg tok dette da jeg var rundt uke 4 (hadde mensen sist 3oktober så har vel regnet meg frem til det) da delte vel ikke fosteret og jeg samme blodomløp.. og siden paracet går over i placenta(morkake) var vel ikke denne og navlestreng dannet enda...(tok også en munnfull med hvitvin, men noe sa meg at jeg var gravid så tok ikke resten.. i tillegg har vi flyttet inn i ny leil.het og her er det malingslukt.. har luftet litt da,men..)

MEN.. går paracet over til fosteret likevel gjennom andre ting, som vev-vegger o.l? Håper noen kan gi meg svar på det... liker ikke tanken på at den lille fikk i seg dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lege, men brukte selv paracet under sv. Det er ikke farlig. Riktig at det går over, men det er ufarlig. Les bruksanvisninga. Selvf er det lurt å være måteholden

Skrevet

Paracet går bra. Ibux skal man deriomt holde seg unna. Er ikke lege, men en lege sa det til meg.

Skrevet

jeg spurte legen om jeg kunne ta paracet, var så forkjølet (og trodde jeg hadde feber) en stund siste del av svangerskapet (siste 4 ukene). Hun så strengt på meg og sa "minst mulig". Ble til at jeg lot esken ligge det ja.....

Har du allerede tatt noe, får du bare prøve å tenke på at det var så tidlig at fosteret neppe tok noen skade av det. Heller begrense ev bruk fremover.

Skrevet

Jeg tok 6 paralgin forte hver dag i en hel uke på slutten av mitt første svangerskap... Gikk jo helt fint det. Damen på apoteket så streng ut da jeg fikk glasset med 50 stk, men det var hovedlegen på kvinneklinikken som skrev dem ut.

Skrevet

Er ikke lege, men sykepeier. Det er ikke forsket på hva fosteret tar skade av i mors liv, på grunn av det etiske. Hvis en kan klare seg uten å ta noe så er det det beste, men hvis en må så må man. Det blir som å velge mellom pest og kolera......

Ibux skal man ikke ta i siste trimester av svangerskapet. Hvis du vil se på noen medikamenter så finnes felleskatalogen på nettet: www.felleskatalogen.no Her er det bare å skrive inn navnet på medikamentet du vil lese på, skroll nedover og lese om graviditet. Det er samme som står i pakningsvedlegget til medikamentet.

Vet pasienter har fått antibiotika iv, paralgin forte som vil være en større påkjenning for fosteret uten at det har blitt registrert noen skader av det. Noen foster har vært med på operasjoner i narkose, hvis mor har blitt syk feks blindtarmbetennelse.

Tror en må bruke sunn fornuft, ikke bli hysterisk av alt som kan påvirke fosteret.

Skrevet

Paracet er et av verdens mest brukte legemidler, og det er dokumentasjon på at terapeutiske doser ikke skader fosteret. Er selv gravid og lege, og har tatt paracet to-tre ganger i løpet av graviditeten. Det beste er jo å ikke ta noen medikamenter, for det er jo ingen som kan garantere at noe er 100 % skadefritt, men det er bred erfarring med paracet og graviditet, og det blir sett på som trygt.

Ibux bør man ikke ta når man er gravid, spes. ikke i første trimester grunnet fare for abortering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...