Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Folk over 30 skulle ikke overlevd! (Antar vi vant over dårlige odds.....;-) I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 60 ja til og med tidlig på 70-tallet ikke ha overlevd. Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss hjelmer. Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse. Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru! Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektig fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det. Vi brukte timer på å bygge Ola-kjærrer av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent. Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig!! Vi hadde ikke Playstation, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internert. Vi hadde venner! Vi gikk ut og fant dem! Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det. Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen. Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig!! Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne. De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen. Og du er en av dem. Gratulerer!! Ha en super lørdag,alle sammen:)! Mvh
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 hva vil du frem til? At man ikke skal lære av sine tabber? At blymaling er ok?
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 9. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2007 Må jeg frem til noe da;)? Var ikke dette morsomt å lese da?Smil litt da,Doppler:)). Mvh
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Beklager, men dette har jeg lest før og jeg ser ikke moroa. Dette er en sånn "alt var bedre før" tenkning som ikke bringer oss noe sted. Ja vi har har den mest kapetalistiske geneasjon noen sinne. Er det noe å være stolt over? Skal man la være å bruke fremskrittene fordi vi overlevde før også?
Julie Angelica:) Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Dette innlegget skriver jeg under på.
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 9. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2007 Kjære deg da... Ta innlegget for det det var ment som:morsom lesning.) Mvh
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Jeg som er 20år sitter og ler!! Jeg var en av de som ikke hadde ditt og datt, fordi vi hadde så dårlig råd. Isteden var vi i familien de første som var ute og de siste som kom inn. Idag har jeg og sønnen min vært ute hele dagen, uten Reima-dress... hehe Kjenner meg igjen i mye av dette, fordi fam min hadde dårlig råd og vi hadde et nabolag med en eksplosjon av barn på meg og min brors alder. Fantastisk!!!!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 10. november 2007 #9 Skrevet 10. november 2007 F.eks. hva biler angår kan du ikke sammenligne det med i dag. Før kunne ungene leke i gata for det var så liten trafikk. Med den trafikken vi har nå må det sikres bedre og være tryggere rammer rundt dette med trafikk. Det var faktisk ikke alle som overlevde. Og noen av oss er syke for resten av livet. Jeg unner ikke ungene mine alle de problemene der for 5 flate øre, så jeg gjør det jeg kan for å beskytte de så godt jeg kan så de skal få et godt voksenliv også.
Nicita73 Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 He he, artig innlegg,og ja, det er mye i det der. Ting har forandret seg betraktelig, men vi er nok litt hysteriske i dag ja;)
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 10. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. november 2007 *dytterlittpådette;))* Mvh
Tomine is my star Skrevet 10. november 2007 #12 Skrevet 10. november 2007 Har en liten story fra barndommen som jeg husker veldig godt... Vi dro med mamma,pappa og et vennepar av de på `kveldstur` til en kafe..de tok seg noen øl på så kjørte vi hjem..uten sikkerhetsele,en under 15 i overlast,de røyka i bilen,seint på kvelden..hehe..må le av det i dag,godt at tiden har forandret seg på noen plan iallefall... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå