Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Jenta vår på 22 måneder har fått det for seg at når vi sitter ved bordet og skal spise, være seg frokost middag eller kvelds, så klatrer hun fornøyd opp i tripptrapp stolen, og så endten med det samme, eller midt under måltidet.da begynner hun sutre/gråte, og strekker seg mot meg, og hun SKAL SITTE FANGET............... Sier jeg nei, så raser hun, hiver maten sin, skubber fatet og gråter, ogprøver klatre over bordet til meg. Sier jeg ja og tar henne på fanget, da er alt i orden og måltidet fortsetter harmonisk, iallefall for henne..... Men jeg kan da ikke venne henne ti å sitte i fanget mitt å spise.......... Hva gjør jeg? Prøver å være streng, og å si NEI. Og raser hun får hun bare gå fra bordet. Enten sitter du på din egen stol, eller så går du på stua. Mamma vil sitte alene på sin stol å spise...........
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Min også raser når hun ikke får viljen sin.. Er jo relativt normalt, og jeg tviler på det går over om hun får viljen sin ved å hyle. Da funker det jo, og hvem skrinlegger vel en plan som funker? De er uhyggelig smarte disse små.. Her har vi noen økter med hyling, rulling på gulvet og styr, er nemlig slik hun reagerer når viljen ikke blir oppfyllt. Men jeg lar henne utagere jeg. Det ER jo faktisk greit å bli frustrert når noe går oss imot, men det er bare å lære seg med en gang at det ikke hjelper å bli det. Så jeg setter meg ned med henne å prater litt med henne, hun er bare 14mdr, men det er utrolig hvor mye de skjønner, og når jeg prater med rolig stemme, så hender det ofte hun stopper for å høre etter.. Jeg sier at mamma vet at du er lei deg, men dette er det mamma som bestemmer, og akkurat nå kan du ikke få lov osv. Hun er nok litt for liten til å skjønne alt jeg sier, men mange ganger funker det å prate med henne. Jeg prøver innimellom å avlede, "det får du ikke lov til, men har du sett at det er en mus på talerkenen din, oooi, hva sier musen" osv osv.. Hvis hun skaper seg og det overhode ikke hjelper å snakke med henne eller noe, hun bare hyler, så lar jeg henne rett og slett ligge der på gulvet, av og til har vi jo bruk for å komme over sinnet i fred. Så da får hun lov til det og så kommer hun tilbake i fellesskapet når hun har roet seg. Ofte belønner jeg henne med litt trøst og kos når hun først roer seg, for det er jo det jeg vil oppnå! Ble du noe klokere tro? hehe, ble egentlig bare endel tanker dette her.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Jeg ville sagt til henne at enten får du sitte på stolen din selv å spise ellers får du gå fra.
alvefrøken Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 Gjør det noe om hun vil sitte i fanget da? Hvorfor det?
mai mammaen til to Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 vi har litt samme problemet. hun vil ofte ikek spise om hun ikke får sitte på fanget mitt og skal da helst spise min middag. ettersom hun er veldig små spist og jeg vil at hun skal spise så har jeg latt henne gjøre det når hun vil det. vet at det er dumt. men jeg vet at hvis jeg ikke gjør det så spiser hun ikke. og jeg vil jo at hun skal få i seg mat. vi har derfor funnet ut at det er nok bare en periode hun går igjennom. så det går nok over etterhvert. hun gjør det ikke hver dag eller hvert måltid... så jeg syns i grunnen det går greit... men om hun stortsett spiser greit med mat så kan du jo bare la henne gå fra bordet f.eks så får hun heller spise mer neste måltidet... eller komme å sette seg igjen etter en stund. du kan jo ha seler på henne i stolen sin også...
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #6 Skrevet 10. november 2007 Alvefrøken: I vår familie sitter vi ikke på fanget til hverandre når vi såiser, vi ønsker å lære barnet gode manèrer. Ergo, man sitter pent på egen stol, eller man forlater bodet.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Jeg ville bare latt henne sitte på fanget jeg. Det er sikkert bare en fase! Hun gidder neppe det så lenge uansett. Bordskikk til enhver pris skal en ikke ha!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #8 Skrevet 11. november 2007 Barn er barn! Ting går i perioder! La henne sitte på fanget er mitt råd.. Om litt vil hun sikkert kun være "stor jente" og vil kun sitte alene:) Vi har det også litt slik for tiden. Men jeg lar henne sitte på fanget jeg. Ser ingen grunn til å kreve av et lite barn at de skal forstå at de må sitte "pent" til bordet. Synes faktisk det er feil å kreve det av et lite barn. Det er altså mitt råd:) Om du synes det blir veldig problematisk, kan du kanskje prøve en annen stol? Lik som dere voksne har om hun klarer det? Håper dere finner ut av det! Og husk, ting går i perioder, plutselig er denne perioden over:)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #9 Skrevet 11. november 2007 Dette holder jenta mi på med også, og det er FRYKTELIG slitsomt å spise alle sine måltider med en unge på fanget, i hvertfall i den størrelsen de er når de nærmer seg 2 år... Og skal man la ungene bestemme selv hva de vil bare for de er i en "fase"? Jeg er i allefall av den oppfatning at det er foreldrene som bestemmer uansett, og det får bare ungene lære seg først som sist. Er ikke dermed sagt at ungene aldri skal få vilja si, men ikke på dems primisser hele tiden... Jeg sendte jenta mi på rommet 1 gang fordi hun ikke hørte ang akkurat det problemet du forklarer her, og nå sitter hun pent ved siden av.. hun prøver alle sine metoder for at mor skal overgi seg, men når hun skjønner at det ikke nytter, sitter hun for seg selv og spiser maten sin..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå