Mor Monsen Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 På jobben min sier noen kollegaer at jeg bør benytte meg av muligheten til å ta ut de to timene vi har krav på til amming. Synes det er litt vanskelig å skulle "kreve" det, siden jeg er nyansatt og nettopp startet å jobbe. Er det noen som har følt at det er litt"uglesett" å benytte seg av dette, selv om vi har krav på det? Eller er sjefene og kollegaene forståelsesfull overfor dette? Bare lurer jeg...
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Jeg er ingen lærer, jeg jobber som hjelpepleier på sykehus.. Men jeg var ny på stedet når jeg begynte etter permisjonen, og benytter meg av ammefri.. Alle lurer på hvorfor jeg slutter tidligere, og når jeg forklarer får jeg bare positive tilbakemeldinger! Synes det er lurt å benytte seg av de rettighetene man har!
rødhette* Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Hadde jeg ammet hadde jeg benyttet meg av muligheten når jeg skal begynne på jobb igjen. Men lillegutt er flaskegutt, så dårlig med rett til ammerfri da, gitt..
-Hengebuksvinet- Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Jeg husker ikke helt hvordan denne ammefriordningen fungerer, men er det sånn at man kan ta ut to timer på slutten av dagen? I så fall, hva er logikken bak dette? Selvfølgelig ok å kunne gå hjem to timer tidligere, men klarer ikke å se at to timer kortere arbeidsdag er nødvendig for å kunne fortsette ammingen. Jeg fikk dessverre litt sure tilbakemeldinger da minsta var 8 måneder, men var da bare vikar. Flere av de unge lærerne (merkerlig nok småbarnsmødre) kommenterte at de ikke hadde ammet så mye når barnet var så gammelt, selv om jeg da bare brukte matpausene til amming (slapp noen vakter). Mens mennene var mer positive til amming, hørtes det ut til. Jeg var imidlertid bare vikar, så kanskje derfor jeg ble litt ekstra uglesett?
Mom2Two Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Jeg skjønner ikke helt at hvis man har relativt store barn, ca 8 mnd og oppover, så greier man da fint å fortsette ammingen uten å ha fri to timer hver dag?? Man kan jo fint amme morgen, ettermiddag og kveld, og det bør da holde mer enn nok i den alderen der? Dette er kanskje en brannfakkel, men jeg tror mange benytter seg av det for å ha ekstra tid sammen med barnet. Det skjønner jeg godt, men da burde man heller gi småbarnsforeldre to timer ekstra fri og ikke ammende.
ifie Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Man kan vel ta ammepausen når som helst på dagen tror jeg. Begynne senere f.eks Jeg syns absolutt du skal benytte deg av denne fordelen! Det er sikkert godt både for deg og ungen Man kan vel ta ammefri selv om man ikke ammer? Sjefen vet jo ikke om du sitter med puppen ute eller en flaske i hånden! Eller...?
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 9. november 2007 #7 Skrevet 9. november 2007 Hvorfor ikke benytte seg av det så lenge man faktisk har rett på det? Ser ikke problemet, selvom man sikkert fint kan opprettholde ammingen uten!
Mor Monsen Skrevet 9. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2007 Jeg synes faktisk det er ganske stressende nå som jeg har begynt i jobb igjen, med å opprettholde ammingen. Om morgenen må jeg ofte vekke lillegutt for å få tid til å stelle+amme før jeg fyker ut døra. Mange ettermiddager når vi kommer hjem, blir klokka fire før vi kommer oss inn dørene og starter på middag. Blir ofte til at jeg hopper over amming etter middagen, for da er det jo ikke lenge til kvelds! Hvis det blir for kort tid mellom middagspupp og kveldspupp, har jeg dårlig med melk til kvelden... Sover mye bedre når han får i seg mye morsmelk! Nei, huff... Synes likevel det er vanskelig å kreve de to timene, siden jeg er helt ny. Vet at det aldri er blitt prakisert av ammende å ta fri på min arbeidsplass tidligere. Får sikkert ikke noe mer jobb der videre (har bare vikariat), hvis jeg "bråker" for masse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå