Gå til innhold

Hva er egentlig så farlig med løfting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av at alle sier "ikke løft ditt og ikke løft datt". Hva er egentlig så farlig med å løfte ting når jeg ikke kjenner noe ubehag ved å gjøre det? (det er ikke snakk om veldig tunge løft, bare ganske normale ting)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det henger igjen fra gamle dager. Men tunge løft er nok ugunstig tidlig i svangerskapet dersom man er i faresonen for å abortere.

Videre er det slettes ikke godt etter hvert som bekkenet blir slarkete utover i graviditeten. Dessuten blir det jo etter hvert tungt....men farlig...nei det er det ikke med mindre man har spesielle ting å ta hensyn til. Enig med du; løfter til det blir problematisk, og det har det blitt nå. GIkk helt greit hele veien forrige gang!

Skrevet

Okei nå har jeg googla her. Inne på lommelegen.no er det en lege som sier følgende:

"Nei det er ikke farlig! Generelt kan jeg si at et normalt svangerskap tåler nesten hva som helst, mens en ikke-levedyktig graviditet vanskelig kan reddes, uansett tiltak."

http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=2040

På en annen side leser jeg at komplikasjoner etter tunge løft - som defineres som løft over 10 kg - er blødninger, veksthemming av foster og for tidlig fødsel, samt økt risiko for bekkenbunnsløsning og smerter i rygg og bekken

http://www.sl.dk/Arbejdsmiljø/Graviditet%20og%20arbejdsmiljø/Tunge%20løft.aspx

Skrevet

Takk for svar. Det var som jeg tenkte. Selvsagt skal man ikke løfte om man har bekkenplager eller andre komplikasjoner (eller sent i svangerskapet), men å løfte noen kg når det føles helt fint bør vi ikke være redd for.

(Jeg setter selvsagt pris på å få mye løftehjelp :-), men ikke alt maset).

Skrevet

Enig med deg i det! Jeg løfter som bare det og noen ganger kjenner jeg det og da prøver jeg å begrense meg neste gang. Ting må jo i hus... Sist syklet jeg også helt frem til uke 39 - fungerte helt fint for meg selv om det ikke funker for andre. Må prøve seg frem.

Skrevet

Mamma fortalte meg at hvis vi løftet for tungt så kunne vi få problemer med urininkontinens senere, noe hun fikk pga tunge løft i svangerskapet.

Skrevet

Det er nok bare å løfte i vei, men ikke klag den dagen du ikke klarer å gå, hehe... Skjedde meg, uups...:) Jaja, men man kan ikke unngå og løfte når man allerde har små barn som skal stelles, legges osv.. Men lurt å kjenne etter og kanskje løfte minst mulig. Men av og til må man jo bare:)

Skrevet

...og hva med vi som har barn fra før, de skal bæres ofte. Hvertfall de minste. Har en datter på 20 mnd som veier rundt 11 kg, kan jo ikke nekte henne å bli løftet opp av mamman sin.

Skrevet

Æ e i uke 29 å har en på 15 mnd,å det blir nu endel løfting å bæring iløpet av en dag =)

Skrevet

Helt enig med "Kakebakesøte" over her..... Hva med oss som har små barn fra før ????

Jeg er i uke 14 nå, og har en liten gutt på 1 1/2 år fra før. Han er en kraftig liten kar som veier 13 kilo. Jeg spurte legen min om dette da jeg var på første kontroll rundt uke 6-7, og han sa at det gjorde INGENTING om jeg løftet på han......

Så jeg tror det er viktig at vi lytter til kroppen vår, og bruker sunn fornuft. Tror det er mange 1.gangs gravide som har unødvendig mange bekymringer, så prøv å slappe av og nyte svangerskapet, istedet for å tenk på alt dere kan/ikke kan gjøre.... det meste faller seg naturlig.

Lykke til alle sammen :-)

Skrevet

Hei Sørlendingen!

Kan ikke du ta deg en tur innpå 1.tri og legge inn svaret ditt der en plass?! Vi som "hører" til der inne får jo hodet kappet av dersom vi ikke er bekymra for den minste lille ting.

Gleder meg til jeg kommer over hit jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...