idapia84 Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 jenta mi er så sinnsykt høyrevendt at jeg tror jeg blir sprø av alt jeg har prøvd for å få henne på godsiden... hun er blitt litt flatere på høyresiden pga dette, og er redd jeg ikke skal få til å rette det opp. jeg setter meg eller henne uansett hva vi gjør så hun må ligge på "vondsiden"...legger henne på venstresiden for natten o.l... legen og HS sa at det ikke var noe tegn til låsing heller..så jeg måtte bare trene med henne... noen gode tips? ( ikke sikkert jeg har prøvd alle:) også lurer jeg på om det er noen som har erfart at hodefasongen faktisk BLIR sånn..at det vedvarer?? hun er 2,5 mnd forresten:)
idapia84 Skrevet 9. november 2007 Forfatter #2 Skrevet 9. november 2007 jeg mente "vondsiden" i første setning:)
Elax Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Hei! Jeg har en gutt som er venstrevridd, han har vært det lenge. Er temmelig skjev i hodet, men det har bedret seg litt nå som han ligger mest på magen. Nå er han snart 6 mnd, men han er fortsatt skjev. Fikk time til fysio pga dette, hun fant ikke noe galt så vi måtte bare endre praksis i hverdagen. - Kun legge leker på vondsida. - Fikk en skråpute som han skulle ligge på om natten. Laget med en lang skråpute til å ha bak ryggen og en liten foran, så han ikke skulle tippe over på magen. - Sitte slik at han må snu seg til vondsida for å se deg. Det gjelder å tenke hvor du har henne i absolutt alle situasjoner, på stellebordet, bilstolen osv. Slitsomt, men forhåpentligvis hjelper det. Lykke til!
manian Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Min datter har også en god-og vond side, fikk beskjed om at hun hadde KISS 1. Da jeg var på helsestasjonen første gang fortalte jeg dette til HS, og hun henviste oss videre til fysioterapeut, som sende henne videre til manuelterapeut. Jeg fortalte også om situasjonen til legen på HS, men han så nesten bare dumt på meg og sa at han hadde aldri henvist henne videre. Manuelterapeuten sa altså at hun hadde KISS 1, og startet behandling og vi ser stadig bedring. Altså, mitt tips er at dersom du er bekymret så ville jeg stått på og fått henvisning videre. Dine bekymringer skal tas på alvor og behandlingen er gratis... Lykke til!!
idapia84 Skrevet 9. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2007 tusen takk for svar:) skal ta opp dette igjen med HS på 3 mnd kontrollen:)
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 trenger ikke vente, bare bestille time hos manuell terapeut som har erfaring med kiss, se www.kiss-kidd.no. Behandlingen er gratis for barn under 12 år, trenger ikke henvisning. Høres ut som det er kiss.... men med behandling blir de bra:-) Barebra å komme seg til behandling tidlig:-) Min har kiss, men på helsestasjonen fikk jeg bare beskjed om at "ja det er jo så moderne nå....". Legen har jeg ikke engang giddet å ta det opp med, de fleste "tror ikke" på kiss dessverre. Her har nok norsk helsevesen en lang vei å gå.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Åh, jeg blir så sinna på HS'er... Ikke vent til tre-mnd kontrollen med å få henvisning til fysioterapeut, bare ring og snakk med dem! Vi sleit med det samme, det var ikke kiss (låsning i leddet), men strammere muskler på ene siden av nakken. Vi har gått til fysio med småen (snart åtte mnd) siden han var tre mnd, og har fått veldig god hjelp og instruksjon. Mye øvelser å gjøre hjemme, men det har funket fint, og nå henger han ikke etter motorisk og bruker begge armer og bein like mye. Hvis det ikke blir gjort noe med, vil hun stort sett komme til å bruke bare armen og beinet på godsida - og det funker jo ikke i lengden... Hun vil også kunne få problemer med balansen, og bli forsinket med å lære å sitte og gå. (huff, nå skremmer jeg vel vettet av deg - ikke meningen det! Det er fortsatt tidlig, og med riktig veiledning går dette superfint. Men det er viktig å ta tak i det!) Dette har vi gjort: - Regelmessig tøying av nakkemuskelen (ved hvert bleieskift) - Konsekvent kosing/trøsting på vondsida (ditt kinn mot hennes) - Oppmuntring/lokking til å kikke til andre siden (vi satte lekegrinda mot en hvit vegg, og hadde alle leker og en diger, roterende uro på vondsida) - Trene magemusklene: superviktig, for disse barna bruker ryggmusklene til alt de skal foreta seg, og hater å ligge på magen. Har gjerne veldig steil nakke når de gjør det. - Trene på riktig rulling fra rygg til mage (skal krumme seg og bruke magemusklene, ikke bende hodet bakover og vri seg med underkroppen først) Bare for å nevne noe:-) Men alt dette trenger du riktig instruksjon på, så stå på krava! Hodefasongen vil bedre seg med tida, men det kan ta to-tre år. Trøsten er at det vil skjules bak håret før den tid:-) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 kommentar til siste anonym sitt innlegg: tøye bør du kun gjøre når det er konstatert at det ikke er låsning (som anonym har fått vite)!! Hvis det er kiss skal det ikke tøyes!! Vi fikk tøyeøvelser og det viste seg i ettertid at det var låsninger. Ikke bare har det vært fryktelig vondt for han med tøyingen, det gjør bare låsningen verre:-( min hadde skjev/flat side når han kom til riktig behandling (var da 5mnd), tok ikke lang tid før det rettet seg ut:-) Lykke til!
idapia84 Skrevet 11. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2007 hei igjen:) takk for alle svar..og godt å høre at det ordner seg til slutt:) skal ta kontakt med manuellterapeut på mandag:) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå