Gå til innhold

Jobbe natt når en er gravid???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok ingen regel, men det er sikkert tyngre mens man er gravid?

Skrevet

Det er vel egentlig opp til arbeidgiver tror jeg men der jeg jobber får vi fritak for nattevakter under svangerskapet-heldigvis

Skrevet

ok, hvor tidlig slutter dere og jobbe natt m@mm@ til gutt+ spire???

Skrevet

Er nok ingen regler, men det anbefales ikke. I nabokommunen vår, sender kommunelegen brev til arbeidsgiveren til nattevakter som blir gravide, der han oppfordrer til tilrettelegging på dag/aften umiddelbart. Terskelen for sykemelding er nok også en del lavere.

Jeg syns det var overraskende tøfft å gå natt som gravid. Ble tidlig fullt sykemeldt pga kvalme/oppkast og stort vekttap. Når det kom seg ville jeg prøve, men var så trett at jeg sovnet stående. Spyinga begynnte også igjen når jeg ikke fikk nok søvn. Vil ikke anbefale det! Også er det jo dokumentert ganske mye større sjans for spontanabort hos nattarbeidere.

Skrevet

Det står ganske lite om nattarbeid i arbeidsmiljøloven (http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html). Leste imidlertid en artikkel som refererte til en undersøkelse, hvor de hadde kommet frem til at nattarbeid var mer skadelig for gravide. Husker dessverre ikke detaljer, og har ikke link til artikkelen. Den stod i Dagbladet i begynnelsen av året, tror jeg.

Skrevet

fra uke 20 har du loven på din side om å få tilrettelagt arbeid på dag/ kveldsvakter til samme lønn som nattarbeid i samme prosentstilling.

Skrevet

Jeg sluttet på natt når jeg følte jeg ikke orket mer.Har vært sykmeldt en stund pga ekstrem kvalme, men har begynt å jobbe igjen nå og skal ikke jobbe natt.Er 18 uker nå.

Skrevet

Det er vanlig praksis å bli fritatt for nattarbeid når man går gravid. Det er et faktum at risikoen for spontanabort øker ved nattarbeid. Dessuten er man ofte trøttere enn normalt, og det er vanskelig å gjennomføre nattarbeid. Jeg har redusert noe på nettene mine, har fortsatt litt da jeg synes det går greit. Et par netter i løpet av seks uker utgjør ingen fare eller belastning for meg, men dette er individuelt, og avhengig av hvor mye nattarbeid en har.

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men det finnes statistikk som viser at det er noe overhyppighet av spontanaborter ved nattarbeid. Har du mulighet til å unngå det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...