LindaKristin1980 Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Jeg mener at man har 6 mnds prøvetid dersom ikke annet er skrevet i kontrakten. (Og dermed to ukers oppsigelse). Har jeg rett??
Nit@™ Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Særregler for prøvetid Etter arbeidsmiljøloven § 63 kan det avtales inntil seks måneders prøvetid. Slik prøvetid må avtales skriftlig. Dersom det ikke inngås skriftlig avtale om prøvetid, vil ikke arbeidsgiver kunne påberope seg at prøvetid er avtalt, selv om slik avtale skulle være inngått muntlig. I prøvetiden er den gjensidige oppsigelsesfristen 14 dager. Dette innebærer at både arbeidstager og arbeidsgiver har rett til å avslutte arbeidsforholdet med 14 dagers varsel. Bakgrunnen for reglene om prøvetidsansettelse er at arbeidsgiver skal få anledning til å avklare om arbeidstager er skikket for stillingen, herunder arbeidstagerens tilpasning til arbeidet, vedkommendes faglige dyktighet og pålitelighet. Dette er en vurdering som må gjøres løpende under hele prøveperioden, og arbeidsgiver må sørge for at arbeidstager får tilstrekkelig opplæring og tilbakemelding til å tilpasse seg stillingen og arbeidets art. I prøvetiden kan den ansatte sies opp på grunn av forhold knyttet til vedkommendes tilpasning til arbeidet, faglige kvalifikasjoner eller pålitelighet. Når prøvetiden er over, er tanken at arbeidsgiver har hatt tilstrekkelig anledning til å vurdere disse forholdene, og det er derfor i liten grad anledning til å si opp arbeidstageren grunnet disse forhold når prøvetiden er over.
Gjest -<<- Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Nei. Det må stå i kontrakten om du har prøvetid og hvor lenge denne varer. Men dersom prøvetid foreligger, stemmer det at oppsigelsestiden vanligvis er på fjorten dager.
LindaKristin1980 Skrevet 9. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. november 2007 I min kontrakt står det at oppsigelsen i prøvetida er to uker,så den saken er klar. Men det står ikke hvor lenge prøvetida er!
Gjest -<<- Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Da er det en mangel i arbeidskontrakten din. Prøvetid kan avtales for inntil seks måneder, men det er ingen regel som sier at prøvetid må være på seks måneder - selv om det nok er det absolutt vanligste. Har dere ingen muntlig avtale om dette heller?
LindaKristin1980 Skrevet 9. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. november 2007 Nei, ingen muntlig avtale (såvidt jeg husker). Poenget er: Min arbeidspass er konk og legges ned fra 1.Januar. Jeg har derimot fått meg en ny jobb fra 1. Desember. Dette skaper store problemer for min nåværende sjef som ikke har folk til å jobbe den siste mnd butikken er åpen. Jeg kommer til å gå uansett, men jeg vil gjerne vite at jeg har mitt på det rene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå