Gå til innhold

Lånekassen og sykmelding.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg...

Jeg har vært sykmeldt i en måned nå pga bekkenløsning. Skal kanskje prøve meg litt på jobb igjen (hvis legen sier ja). Men det jeg lurer på er om den søknaden om og gjøre om studielånet i den perioden til sykmeldingspenger, skal jeg sende den nå?

Eller kan jeg vente? Tenkte hvis jeg blir mer sykmeldt om jeg kan sende alle sykmeldingene sammen på slutten?

Ble veldig kronglete forklart, håper noen skjønner hva jeg mente =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt, men tror jeg ville send den nå. Så får de i alle fall registrert at du er gravid og ikke i form. Kan hende de ikke blir så veeldig fornøyd med å få tilsendt en haug med sykemeldinger etter lang tid, uten å ha fått registrert det på noen måte hvordan formen din er. Mulig det går helt fint, men jeg ville i alle fall ikke tatt noen sjanser, hvis det kunne resultert i at jeg ikke fikk gjort om lån til syke-penger.

I værste fall så er det jo bare å ringe dem å høre, -selv om jeg vet det er vanskelig å komme fram...

Når jeg har lurt på noe viktig, så har jeg faktisk fått de i studentekspedisjonen på skolen til å kontakte lånekassen for meg, for de har direkte-nr. til ulike saksbehandlere, så det kan jo være et tips til deg og :)

Skrevet

Det er ikke mye man skal tjene for å få avslag på det. Jeg ringte å spurte om jeg kunne få rentefritak/avdragsfritt lån under permisjon, men jeg tjener alt for mye til at jeg kunne få det. Hun sa ett maksbeløp men jeg husker det ikke, men jeg husker at jeg ble overanssket over at beløpet var så lavt.

Sykepenger går jo også som inntekt så det kan være at du får avslag pga det. Skulle gjerne ha sluppet ett lånefritt år jeg ja *sukk*

Skrevet

Takk for svar begge to. =)

Ringer på mandag å spør jeg.

Det var ikke rentefritt lån jeg tenkte på. Det var noen som fortalte at om man var 100% sykmeldt i over to uker så får man omgjort det lånet man får i den perioden man er syk til kun stipend. Som da ikke må betales tilbake.

Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente jeg? Du studerer ikke lenger? Hvorfor skulle du da få gjort om studielånet? Sykepengene du mottar tilsvarer jo den lønna du har til vanlig.

Man kan få gjort om lån til stiåend hvis man er sykemeldt under studietiden og dermed blir hindret i å studere... Og selv da får man ikke gjort det om hvis man mottar sykepenger fra en deltidsarb.plass..

Skrevet

Å ja. Nå skjønte jeg hvorfor dere misforsto.. he he. Siden det står jobb. Jeg er lærling. Gjelder kanskje ikke det samme for oss da?

Skrevet

Okay, så du mottar avnlig lån i tillegg til lærlinglønna di? Isåfall må du søke om å få omgjort. Jeg søkte om å få omgjort 8 uker da jeg var sykemeldt med førstemann, men siden jeg da samtidig mottok sykepenger fra jobben min (40%), så fikk jeg ikke gjort om :o(

Men søk i vei, dette er noen år siden og det er mulig både størrelsen på inntekten er endret og også reglene.

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...