Fire småtroll Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 lurer på om det er noen flere her som har opplevd dette jeg, eller kanskje kjenner noen. Og kan dele erfaringer om fremtiden med meg... Lurer jo på hvordan vesla vil klare seg, og hvor bra hun vil bli. Det blir født nesten 200 unger med denne skaden her i landet i året og ca 20 av dem er så hardt skadet at skaden er varig. Vesla mi er av de 20! Hun trenger oprasjoner og masse trening/ oppfølging for å få tilnærmet normal funksjon i armen. Til informasjon er en plexus-skade, når ungen sitter fast i skuldrene under fødselen så nervebanene blir skadet. Da får ungen en såkalt "slapp" arm. Som regel går dette i orden av seg selv, men så er det disse 20 i året da, som er litt hardere skadet og trenger kirurgi. I Danmark har disse barna (og foreldrene) en egen organisasjon, men har ikke hørt om noe lignende her i landet...
Stor_smil Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Huff, så trist da.. håper virkelig at hun kommer seg, og slipper varige skader av det, når hun er opptrent igjen. Regner med dere får nøye oppfølgning ?? Jeg vet at det er ulike barnefysioterapeauter med dette som spesialfelt i Norge, har dere vært i kontakt med dem??
Fire småtroll Skrevet 9. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2007 Ja, vi blir fulgt opp av plexus-teamet på Haukeland sykehus (barneklinikken), de samarbeider med et tilsvarende team i Sverige og er helt supre! Siden hun er såpass hardt skadet at hun trenger kirurgi vil hun aldri bli helt bra da, når de må "fikle" på en så liten nerve blir det aldri helt perfekt. Men målet er å få alle funksjoner på plass, og forhåpentligvis vil hun da bare få en arm som er litt svakere enn den andre på noen områder, er vi heldige blir den varige skaden så liten at den blir usynlig for folk flest, men det vet vi egentlig lite om før hun vokser til...
Stor_smil Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Så bra at dere får så god oppfølging. Har du lest denne?? http://www.helse-bergen.no/nyheter/plexusoperasjon.htm
Fire småtroll Skrevet 9. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2007 Ja, jeg har hatt noen runder på nettet for å lese om dette ja ;-) Statistisk sett er det bare 5-7 unger i året som trenger kirurgi da, så det er ikke et tema det står veldig mye om akkurat... Men de danske sidene er fine, til foreningen "Av min arm" der står masse fortellinger fra virkeligheten, om hvordan ungene har klart seg videre, på skole, i fritidsaktiviteter osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå