Gå til innhold

ferie under permisjon

♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg som mange andre sliter med å fylle ut disse papirene til nav. spesielt der hvor man skal spesifisere ferien

på nettet står det: Stønadsperioden kan utsettes pga. lovbestemt ferie, hvis du eller barnet er innlagt i helseinstitusjon eller hvis du er i 100 prosent arbeid.

jeg skal ha 54 uker med 80 prosent lønn. som vel er 48 uker til meg, for far skal ha sine seks. men det er vel ren permisjon, og ferien kommer utenom. altså 6 uker ferie- så blir det 54 uker likevel?

eller er jeg helt på bærtur?? skulle kommet en egen konsulent hjem for å hjelpe deg å fylle ut dette. klart jeg kan reise dit, men med de åpningstidene de har passer det aldri om dagene uten å ta fri en dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferien er utenom permisjonen, så hvis du skal ha ferie i løpet av permisjonen må du evnt utsette permisjonen. Det er bare den lovbestemte ferien (4 uker + 1 dag) som kan utsette permisjoen, har du mer ferie enn dette må du evnt be arebidsgiver om å få overført ferien til permisjonen er ferdig.

Fedrekvoten på 6 uker kan far ta mens mor har permisjon.

Altså:

Du kan ha f.eks. permisjon fra februar til slutten av juni, sette opp 4 uker + 1 dag ferie (utsette permisjonen), og ha resten av permisjonen fra da av. Det blir 52 uker + 1 dag for deg. Resten av ferien din må du så vidt jeg har forstått svaret fra NAV ta etter at far er ferdig.

Jeg er imidlertid ikke helt sikker på hvordan NAV tenker om de ferieukene som arbeidsgiver "gir" ekstra. Har tenkt å spørre sjefen (det er de som betaler ut til meg) om vi kan skrive at jeg jobber 100% den ekstra ferieuka (at det blir en slags form for avspasering og dermed regnes som jobb?) og få utsettelse pga. 100% arbeid. Men vet ikke om det er lov?

Skrevet

Litt missvisende å skrive "Fedrekvoten på 6 uker kan far ta mens mor har permisjon"

Han kan kun ta ut fedrekvoten sammtidig som mor har permisjon om hun ikke tar ut mere enn 50% gradert uttak.

Ellers kan mor være hjemme uten lønn eller være i ferie samtidig som far tar ut fedrekvoten.

Skrevet

I følge de nye reglene til NAV (http://www.nav.no/binary?id=805365671&download=true) står det "kravene til mors aktivitet gjelder ikke når far tar ut fedrekvoten" og "foreldrene kan være hjemme samtidig når fedrekvoten tas ut", så hvis du har rett er skrivet til NAV misvisende, men det kan jo hende :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...