Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Har de siste dagene tenkt mye på hva som kan skje hvis jeg skulle bli smittet av dette. Aner ikke hvorfor dette dukker opp nå, men får det ikke ut av hjernen liksom. Leste ett eller annet sted at en kunne få en følelse av sårhet på øynene og i halsen ved en evt. listeriainfeksjon, og dette fikk jeg i går, dermed kverner tankene rundt i hodet. Har vært superforsiktig med mat i hele svangerskapet, den eneste "glippen" var at jeg spiste av ei pakke med kokt skinke som var 2 dager for gammel for en 3-4 uker siden. Kan ikke skjønne at dette skal være krise, men uroen har som sagt satt seg i kroppen. Det er så kjedelig å ikke klare å kose seg nå som jeg bare har 4 uker igjen til babyen kommer. Er det noen som har noen trøstende og gjerne betryggende tanker, meninger og ord..?
Erisa* Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Det er mye mer sannsynlig at sår hals i november skyldes en forkjølelse! Men kan du ikke ringe til legekontoret ditt, spør om å få tatt en blodprøve eller sånn? Det er virkelig ikke godt å gå og bekymre seg! Men jeg anser det som lite sannsynlig at du har blitt smittet, altså!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Hør her , før du blir sinnsyk av alle tankene dine. Sannsynligheten for at du , som bor i Norge skal bli smittet av dette = 0000000,1 % sjangse. Jeg har snakket med Ernæringsfysiolog på St.Olavs Hospital , sammens med jordmoren min. Hun kunne fortelle at all mat i Norge som var pakket , var Safe å spise! T.o.m at du kunne spise sushi! Du kunne altså spise Laks , så lenge den var pakket. Du kunne spise spekemat , så lenge den var pakket , etc. For dette er 100% safe. I Norge er sannsynligheten meeeeeget liten for at DU SKAL HA BLI SMITTET ; OG GITT SMITTEN TIL BARNET DITT!. Slapp av ,og snakk med fagfolk , lege, jordmor , ernæringsfysiolog , etc.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Takk for tydelig tilbakemelding! Jeg trenger å bli realitetsorientert av og til merker jeg, muligens hormonene som herjer rundt i meg. Bare for nysgjerrighet, i hvilken sammenheng fikk du mulighet til å drøfte dette med ernæringsfysiolog og jordmor? Synes informasjonen vi får rundt dette er så uklar, eller overklar hvis du skjønner hva jeg mener...
Gjest Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 bare å gå inn på mattilsynet sine sider.. der står alt man trenger å vite:) flott med fakta
lisa:-) Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Hei, var gjennom en slik "bekymringsrunde" for noen måneder siden. Nå kan jeg le av det, men jeg hadde noen dager hvor jeg gikk med en stor klump i magen. Årsaken var at jeg hadde spist et stykke parmaskinke, og ble veldig bekymret.Spurte derfor om jeg kunne ta en toxo-test da jeg allikevel var hos legen.Så hørte jeg ingenting, og gikk utifra at alt var greit.-helt til det 3 måneder senere kom en innkallelse for en ekstra blodprøve på toxo. Jeg ble helt skjelven, og var sikker på at de hadde funnet noe-leste om alt som kunne skje ved en evt smitte.. Da jeg kom til legen 2 dager senere kunne han fortelle at dersom man spør spesielt om en slik test, så går sykehuset utifra at man har vært i områder med stor smittefare utenfor Norge, og derfor blir man automatisk kallt inn til ny test. Min første test var helt fin- og jeg sa til legen at jeg ikke skulle ha en eneste test til av noe slag :-) Ikke bekymre deg, det er helt bortkastet. Når man tenker på alt man har spist og puttet i munnen som barn, så ville det være helt usannsynlig at man akkurat i svangerskapet skulle påføres en slik smitte. mvh
Månestrålen :-) Skrevet 9. november 2007 #7 Skrevet 9. november 2007 Fastlegen min mente det var ikke nødvendig å ta toxo test hvis jeg ikke hadde bodd eller vært på langvarig ferie i land utenfor Europa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå