Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Siden jeg er førstegangsfødende leser jeg alt jeg kommer over om fødsler og lignende. I en stor del av fødselshistoriene jeg har lest, sitter jeg igjen med et inntrykk av at de ansatte på sykehuset utsetter epidural i det lengste, gjerne så lenge at de kan si "oops, sorry, nå er det dessverre for sent". Jeg er fullt klar over at i det mor får epidural så kan fødselen stanse opp, og at det er mer risiko forbundet til epiduralbruk kontra ingenting. Men det kan da umulig være bra for den fødende å sitte igjen etter fødsel, med en følelse av å ha blitt "lurt" til å føde uten epidural? Er det noen som sitter igjen med den følelsen? Selv er jeg svært skeptisk til lystgass, og spesielt etter å ha lest her inne og snakket med mine venninner om hvordan det føles. Jeg aner ikke hvordan jeg reagerer på å være i fødsel, men jeg har i skrivende stund ikke lyst til å risikere å være høy på lystgass når jeg heller kan være bedøvd med epidural og samtidig klar i hodet.
gutt06♥jente07♥gravid:):) Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Hei det kan nok være noen kanskje gjør det, men i min fødsel måtte jeg vente ganske lenge, dette var fordi de var redd det skulle stoppe opp og da kan det bli fler komplikasjoner. Jeg tror hvis man vet på forhånd at man skal ha epidural, så hadde jeg sagt ifra med en gang at du mest sannsynlig vil ha det. Uansett så må du huske på at det er du som bestemmer, så si ifra hva du vil. Men jeg tror de fleste jordmødrene etterkommer den fødenes ønsker.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 INGEN har like fødsler, og ingen fødsler varer like lenge, har like sterke rier, går like rast med åpning osv. Så tror nok ikke de så ofte nekter epidural for lenge "med vilje", men heller at det er vanskelig å velge akkurat rett tidspunkt for å sette den med tanke på at det kan gjøre at det går saktere osv. Og så er mitt inntrykk at det ofte går sakte med åpningen noen cm, og så forventer man at det går like sakte med de neste cm fram til det er OK med Epidural og så går det gjerne superraskt en stund og man har for mye åpning og kan ikke få det likevel.
Gunni_2 Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Tror det kommer litt ann på når i åpningsfasen en spør. Såvidt jeg vet bør du ha ca.4 cm åpning før de vil sette epidural, eller ha hatt smertefulle rier lenge uten at det har åpnet seg noe mer. De venter til rundt 4 cm for da er fødselen kommet såpass godt i gang at det er mindre sjangser for at den stopper opp. Men en får ofte ristimulerende middel også, for å sikre fremgangen. Om en spør litt sent i åpningsfasen kan det jo hende at de ikke rekker å sette epidural, det kommer jo også ann på hvor opptatt anestesilegen(e) er.
hildus Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 En epidural må dessuten settes av en anestesi lege, det er ikke alltid denne er ledig for å sette epidural.....jeg har måttet vente pga dette med nummer en i hvertfall. Epidural er dessuten et ingrep som ikke er farlig, men risiko fult, derfor setter de ikke epidural emd mindre deet er virkelig behov trior jeg. Mitt råd til deg er at dersom du ønsker epidural så skriv et ønske brev der du skriver hvorfor. Du kan også skrive andre ting som er viktig for deg og som du tror vil hjelpe deg under fødsel. Dette har jeg gjort ved begge mine fødsler, det har blit lest av alle som har gått på vakt og blitt tatt hensyn til. Jeg hadde tre hjormødre med nummer en og var over to vakt skift. Tror også at lystgass kan være bra for de som får det til. Selv bare hyperventilerte jeg og det endte med at jeg sydde som en gris!!!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Hei! Jeg tror nok ikke de venter for å prøve og lure folk. Jeg har selv født både med og uten epidural, og ALDRI MER epidural hvis ikke jeg er helt nødt! Den ødela mye av fødselen synes jeg..... Hadde aldri klart fødselen uten epidural den gangen jeg måtte ha det, det ble så langvarig at jeg var helt utslitt. Når jeg fikk epiduralen kjørte de den opp på full guffe slik at jeg ikke hadde smerter i det hele. Da fikk jeg sove litt over en time, og dermed klarte jeg resten av fødselen. Når man kommer til rundt 6 cm åpning, så hjelper ikke epidural så mye på smertene lenger. Jordmor slår den av for å være sikker på at jeg skal kjenne når pressriene kommer. I den fasen, fra 6 cm til full åpning, brukte jeg lystgass, og det funket bra! Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til lystgass, men min erfaring var i alle fall at jeg bare var "høy" ca 40-50 sekunder for hver rie. Det startet på toppen av rien (da tar jeg lystgassen bort, og samboer slår av lystgassen slik at det ikke lekker ut i rommet), og varer nesten ut rien. Så mellom riene følte jeg meg som normal. Som Når pressriene begynte, fikk jeg bare et par sterke og gode rier. Så begynner de å bli svakere og svakere. Dette er noe som kan skje når en har fått epidural. Til slutt kjenner jeg dem knapt, og har ingen hjelp fra riene under pressingen. Jeg må presse helt for egne krefter. Fryktelig tungt! Når jeg fikk nr 2 hadde jeg kun lystgass. Det skal nevnes at denne fødselen gikk mye fortere!! Jeg fikk gode og kraftige pressrier, og en helt utrolig hjelp av riene til å presse barnet ut! Det var som om kroppen styrte pressingen, jeg bare hjalp til litt! Gutten var ute i løpet av 3 minutter! Ja, jeg vet at andre gang går det mye, mye lettere fordi førstemann har "banet vei". Men jeg føler meg bra sikker på at jeg hadde brukt mye lenger tid på både åpningsfasen og pressefasen hvis jeg hadde hatt epidural. Nå høres jeg kanskje ut som en fryktelig epiduralmotstander, det er jeg IKKE! Hvis jeg kommer i langvarig fødsel igjen, så kan det hende jeg må til med epidural igjen. Men kan jeg unngå det, så gjør jeg helst det. Det er svært vanlig at førstegangsfødende får epidural, så dere skal ikke føle det som et nederlag hvis dere må til med epidural, men jeg vil anbefale dere å ikke planlegge epidural på forhånd. Ta det som det kommer! :-) Som noen ovenfor sier, så venter en til en er 4 cm før en setter epidural, og denne ventetiden kan for noen være tung hvis det går langsomt med åpningen. Derfor forstår jeg godt at noen kan føle seg noe "pint" før de endelig får den. Hvis en kommer i en slik situasjon, slik jeg gjorde med førstemann, så kan jeg anbefale å prøve lystgassen. Jeg lå og gråt før jeg fikk lystgassen. Når jeg fikk den sa jeg til jordmor "nå klarer jeg noen timer til". SÅ god virkning hadde den for meg! I tidlig fase demper den smertefølelsen utrolig godt! Så det kan være verdt et forsøk. Ja, det ble langt dette her....Ble du noe klokere? :-) Dette er ikke ment som en moralpreken, men forhåpentligvis en liten oppklaring i noe av det som gjelder epidural. Lykke til uansett, og vær tydelig overfor jordmor hvis du føler at du ikke blir forstått. Det er ikke allltid like enkelt for dem å forstå i hvilken grad behovet for den ene og det andre er tilstede. Den ene jordmoren skjønte ikke, og jeg måtte ty til instendig forklaring, men når jeg var ferdig å forklare skjønte hun. Den andre jordmoren spurte om jeg ikke hadde lyst på litt smertestillenede før jeg i det hele hadde tenkt på det! Så det er sikkert ikke så enkelt å være jormor heller....he-he!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå