RompeRock Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Hvorfor er det så status for enkelte, å ha dårlig tid? Å stadig kommunisere at de har sååå mye å gjøre, og så lite tid å gjøre det på? Grunnen til at jeg spør er nysgjerrighet, og fordi jeg har ei venninne som stadig skal påpeke tidsklemma familien lever i. Jeg sier alltid at de kan jo ta det litt mer med ro... Trenger ikke å drive å pusse opp i og utenfor huset hele tiden; for det er denne oppussingen som gjør at de ikke har mye tid igjen på ettermiddagene etter jobb. Jeg opplever dette som syting, men som en syting som er statusprega. Dette er jeg da nysgjerrig på... Hvorfor er det med tidsklemma så status? Hvorfor kan det ikke være litt status å si at man koser seg og tar livet med ro, når man har mulighet til det? Og ikke være så opptatt av at alt skal være perfekt? Vil bare vite hva dere synes og tror )
☆Anonymia☆ Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 er ikke status i min bok vertfall...synd hun ikke kan ta seg tid til å slappe av eller bare stoppe å lukte på blomstene..
Stor_smil Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Jeg trodde det var omvendt jeg.. at det var "status" å ha god tid. Jeg syntes iallefall det er topp å ha god tid om morgenen, god tid til å våkne uten vekkerklokke, spise god frokost uten å måtte hive innpå maten/eventuelt spise i bilen og rekke en dusj og ett bad før vi går. Dessuten er så og si alltid ettermiddagene og helgene rolige her. Vi har god tid til å være sammen som familie før småen legger seg, god tid til "voksentid" etter han er lagt og har god tid sammen til forskjellige aktiviteter i helgene. Samtidig føler jeg vi har tid til venner, familie og egne interesser.
trøndermamma Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Synes ikke det er noen status ha dårlig tid, heller tvert imot!
Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Jeg irrterer meg grønn over folk som "liksom" har så utrolig dårlig tid og er sååååå sliten. Husker jeg hadde noen venninner som var et par år yngre enn meg når jeg gikk på videregående og de var SÅ stressa og sliten hele tiden. I en alder av 17 år... Sånne folk irriterer meg sånn. Jeg fatter ikke hvordan de skal fungere i en jobbsammenheng for eksempel, når det å gå på skole er MER enn nok...
Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Men, noen folk tror de virker mer "interessante" hvis de konsekvent er småstressa og har dårlig tid. Jeg skjønner akkurat hva hovedinnlegger mener
RompeRock Skrevet 9. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2007 Det er slik jeg tenker også, at det er bedre å ta seg tid, små pustepauser. Klart det er mye å gjøre, med barn, fulltidsjobb, hus, hjem, besteforeldre og venner. Men det er da jeg mener at det er viktig å stoppe litt opp. Jeg kjenner maaaange som har fulle timeplaner, og som klager over at de har så dårlig tid. Det er disse "tidsklemte" menneskene som prater høyest om tida si, mens vi som tilhører den mer avslappete gjengen ikke prater så mye om hva vi til enhver tid gjør. Mulig det er derfor jeg synes det virker som at det er mer status å ha sårlig tid, enn god tid.
RompeRock Skrevet 9. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 9. november 2007 Ha dårlig tid... ikke sårlig... ;o)
Pixie Power Skrevet 9. november 2007 #9 Skrevet 9. november 2007 Skjønner hva du mener... hater ordet "tidsklemma", er blitt et moteord.
Stor_smil Skrevet 9. november 2007 #10 Skrevet 9. november 2007 Jeg også forstår hva du, HI, mener. Ett vennepar av oss har tre barn under 12 år. Begge foreldrene jobber mer enn 100 %, og har lang reisevei. De tjener godt begge to, og har hytte, hus, flere biler, båt, motorsykkel, reiser på flere store reiser i året osv osv. Barna har to-tre fritidssysler hver (piano, svømming, riding, fotball osv). Foreldrene er skikkelig festmennesker, men mange venner.. de skal være med på ALT! Dårlig tid? JA! Nok tid til familie og barn? NEI! Flittig bruk av barnevakter? JA!! Opptatt av å fremstå som den perfekte familie? JA!! Så, jeg skjønner godt hva du mener.. men ville på INGEN måter hatt det slik!
Sivalur Skrevet 9. november 2007 #11 Skrevet 9. november 2007 Vel, jeg føler nok på at jeg har dårlig tid, men det er mye min egen skyld når vi pusser opp og jeg må trene et par kvelder i uken, og så er det jo av og til noe med jobben på kveldstid, eller treffe en venninne. Men jeg har tid til å sitte i sofaen og slappe av for det da. Har ei venninne som er singel og hun har lest en eller annen amerikansk bok om at hun blir oppfattet som mer attraktiv hvis hun har mange hobbyer og har det veldig travelt. Og hun vil jo gjerne treffe noen. Så hun gjør noe stort sett hver dag, går fast på forskjellige aktiviteter, noen av de på samme kvelden også. Med det resultat at når hun innimellom treffer en som kunne vært aktuell, så blir det aldri noe mer for hun har aldri tid til å møte ham. Snakk om å bomme på målet!!
RompeRock Skrevet 9. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 9. november 2007 Er det da lov til å si disse tidsklemte menneskene hva man synes? For jeg begynner å få litt nok av sytet... (kanskje litt usympatisk av meg, men...). Vi har nok å gjøre vi også, men vi prioriterer vel muligens litt annerledes enn dem da, for jeg føler vi får til til ting vi har lyst til også, og til hverandre. Er det lov å si fra?
Stor_smil Skrevet 9. november 2007 #13 Skrevet 9. november 2007 Jeg syntes ikke man kan kommentere det som noe negativt ovenfor dem, fordi det er slik de velger å leve, og dermed må man respektere det. Om det derimot går utover deg, og din måte å leve på, så kan du jo hinte noe om det. Og selvfølgelig dersom du beskymrer deg for helsen til vedkommende (utbrent), så er det jo lov å uttrykke beskymringen din ;-) Om du skal gi beskjed, så må det iallefall være godt ment, og ikke fordi du er lei av maset.. da bare lukker du ørene istedet ;-)
RompeRock Skrevet 9. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. november 2007 Da får jeg bare lukke ørene da... For jeg har prøvd å gi råd, når de klager over at de er slitne, ikke har tid, osv. osv. Men de lukker visst ørene for de rådene de også...
Gjest Skrevet 9. november 2007 #15 Skrevet 9. november 2007 er enig med deg, HI.. Har også noen venninner som liksom har så innmari mye mer verdifull tid enn oss andre. Hun ene "jobber" i stall, har studier og en liten datter. har liksom ikke tid til noen ting. Klager egentlig ikke, men skylder alltid på at det går så mye i surr.. Det er jo bare å la være å surre rundt i en stall fra klokka 8 til 16... Ingen unge siden Jesus- som trenger vokse opp i en stall... Kaldt, møkkete osv.. En annen venninne bor gratis hos ei tante. Sentralt, men har likevel fått bil av pappa'n sin. Aldri vært fast ansatt, men har x antall påbegynte og like mange avbrutte studier.. Syter og klager over at hun har dårlig råd og ikke tid til å ha kontakt med noen lengre... Hun har INGEN barn, ikke mann som krever middag til faste tider, og ikke eget hus å vaske og holde orden i... Det virker som om noen unnskylder seg med denne hersens tidsklemma. i år- med tre barn, masse i huset ol har jeg kommet godt i gang med julegaver. Lagd masse selv. tid? Har bare omprioritert.. Følger ikke med på noe på TV, feks. Annet enn nyheter....
Gjest Skrevet 9. november 2007 #16 Skrevet 9. november 2007 må nevne at disse jentene er hhv 31 og 33 år- så vi snakker ikke akkurat om bortskjemte tenåringer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå