Gå til innhold

Pasienthotellet, info? tiden etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trives ikke så godt på sykehus, og aller mest er det det å dele rom med andre som byr meg imot. Jeg har derfor visst hele tiden at jeg vil sove på pasienthotellet når vesla blir født. Men når gir man beskjed om dette? (Pga komplikasjoner tidligere i svangerskapet ble journalskriving utført på en tidigere kontroll på sykehuset. Egentlig skulle den vært i min uke 34, og jeg hadde tenkt å gi beskjed da. Siden journalskrivingen ble utført i "hui og hast" fikk jeg omtrent ikke med meg at det var blitt gjort, før etterpå...)

Er det for sent å ta det opp når man kommer til sykehuset for å føde? Må man betale for oppholdet, eller er det gratis for fødende?

Om fødsel går fint, og barnet er friskt, kan de på sykehuset nekte meg å sove på hotellet? Får jeg barnet med meg, eller må det sove på barsel med andre barn?

Og hva om jeg må sove på barsel, får barnet sove hos meg da?

Er det trygt å ha ting som mobil, kamera, barneklær på rommet på barsel, eller kan jeg risikere at tingene mine blir stjelt?

Mange spørsmål fra en førstegangs, som jeg håper noen kan svare på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på nettsiden til sykehuset du skal føde på så står det vel noe info der. Jeg hører til St Olavs i Trondheim, og der vet jeg at om det er plass så havner alle som har hadd fødsler heeeelt uten komplikasjoner på hotellet. Er det så mye som en liiiten komplikasjon (kan være alt fra å ikke tisse så så lang tid etter fødsel!!), så må man være på sykehuset.. På St Olavs koster det å ha med noen for å ligge over, og da er vel prisen 180,- pr natt tror jeg og da er frokost inkludert men det er gratis for den nybakte mor. Når man bor på hotellet har man barnet så og si hele tiden, men mulighet for litt avlastning er der.

Skrevet

Dersom du skal på ullevål kommer du på barsel dersom du og babyen er frisk, og det er plass. Tror nesten aldri at det er et problem for det er dette de baserer seg på. Du bor der gratis, men mannen din må betale litt for oppholdet og maten, husker ikke hvor mye det var. Det er lagt opp til at dersom du bor på hotellet har du ansvar for barnet hele tiden og de ansatte har ikk mulighet til å avlaste deg. De har derimot plikt til å veilede deg i stell og amming ol. Jeg har aldri følt meg avvist eller ikke blitt hørt de to gangene jeg har bodd på hotellet. Jeg vet at flere som bor der alene uten barnefaren kan føle seg veldig alene og hjelpeløs. Det er lagt opp til at alle måltide skal spisees nede i kantinen, men minn mann tok mat opp på rommet til meg første dagen, klarte nedten ikke gå pga bekken. Vi kjøpte oss også litt til å ha i kjøleskapet på rommet til vi fikk gjester, kjeks og juicae og sånt og litt mat til oss selv....

Har bare gode minner fra hotellet og gleder meg over å skulle dit i gjen nå med termin 26 des.

Skrevet

Her i Bergen er det slik at såfremt du har hatt en normal fødsel og ingenting er i veien med babyen kan du fint bo på pasienthotellet.Det er også avhengig av at det er ledige rom. De har noen rom som er avsatt til de som har født, Barselloftet kaller de det for her på Haukeland.

Du betaler ingenting for det, det skal være gratis for nybakte mødre. Samboeren må ikke betale for første natten (hvis jeg husker riktig), men mat og drikke er det bare du som får gratis.

Du får mindre avlastning, men de hjelper deg med stell og amming, selv midt på natta.

Jeg har skrevet i ønskebrevet at jeg gjerne vil på Barselloftet og vi kommer til å si ifra til jordmor når vi har kommet frem til sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...