Gå til innhold

farlig å spise salami/saltpølse??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt for enkelt å si at det går bra. Begge deler er spekemat, og spekemat er ikke i utgangspunktet varmebehandlet, og således skal man være forsiktig med det. Imidlertid kan man spise det meste av spekemat her i Norge, bare hold deg unna det som har gått ut på dato eller som kommer fra pakker som har vært åpne lenge.

Men såkalte "nisjoeprodukter" - sånne gårdsprodukter og mer uspesifiserte typer spekemat, herunder fra utlandet - frarådes man å spise. Det er ikke bare toxoplasmose som finnes i rått kjøtt, også listeria, og listeria forsvinner kun ved varmebehandling (ikke ved frysing).

Skrevet

Mye "meninger" om dette, men dersom du er intresert i å vite fakta, så sjekk matportalen.no. Her finner du alt du trenger å vite om mat i svangerskapet :)

Skrevet

Spiste litt saltpølse i mitt siste svangersakp.Tok ingen skade det.No er det jo veldig mange meninger om og spise det og det.Men jeg gjør det jeg vil og synes er det beste.

Skrevet

Min jordmor sa til meg at om jeg ikke var blitt dårlig av det hittil i svangerskapet (er i uke 23 og lever på salami) så gikk det veldig bra...

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min at spekemat laget i norge er ganske trygt, spesielt etter e-coli skandalen. Han sa også det at spekepølser i norge blir varmebehandlet, og enda mer så etter e-coli saken. Jeg leste på mat portalen at hvis man dypfryser saltpølsa (under -18) i et parr døgn skal det være trygt å spise. Spiser dette nesten hver dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...