Gå til innhold

eggallergi og kake

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen min skal feire bursdag i morgen og en av de som kommer er allergisk mot egg...og jeg har aldri måttet ta hensyn til eggallergi før når jeg har bakt kake så jeg er helt blank.

Er det noen som har en god oppskrift på sjokoladekake uten egg som andreklassinger liker, gjerne langpanne siden det kommer mange? Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til, kan jeg f.eks. langpanna jeg bakte en sjokoladekake med egg i forrige helg? (har vasket den, men vet ikke om det blir bra nok når jeg ikke får tatt den i oppvaskmaskinen?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!!

Vi har eggeallergi i hus, så er vandt til dette her. Jeg tror nok den er godt nok vaska, visst du ikke bare har tørka over den, da ville jeg vaska igjen med vann og zalo.

Du skal få en sjokoladekakeoppskrift, men må bare finne den først.

Skrevet

Nesquik langpannekake

150 gr smelta smør, litt avkjølt

7 1/2 dl kefir

5 dl sukker

1 ss natron

2 dl nesquik sjokoladepulver

10 dl hvetemel

Glasur:

300 gr melis

100 g smeltet smør

4 ss nesquik

3 ts vaniljesukker

(en kan også lage annen glasur om ønskelig)

Bland alle ingredienser til kaken, hell over i smurt eller bakepapirbelagt langpanne.

Stek på nederste rille i ovnen ved 200 gr i 25-30 minutt. Avkjøl

Pynt gjerne med smarties.

Denne er genial, da jeg har en som er allergisk mot sjokolade og nøtter, men denne nesquiken går greit og smartiesene også, men ikke non-stop, de er det nøtter i.....Veldig glad i denne kaka, hele fam har spurt etter oppskriften. Lykke til med selskap!!

Skrevet

tusen takk :D

grunnen til at jeg spurte om langpanna var at jeg har en fetter med cøliaki...og da "må" jeg ta det jeg skal bruke i oppvaskmaskinen for å være sikker på å få det reint nok...men langpanna er vaska med vann og zalo, men jeg tror jeg skal ta den en gang til bare for å være sikker på at guttungen ikke blir sjuk....

Skrevet

Nå "dør" ikke min mann om han får i seg litt egg, han bare klør og i værste fall spyr han. Ja, han blir dårlig, men det er ikke direkte farlig. Det er det for noen, spesielt med cøliaki, og da er det jo noe annet. Vask den en gang til, og bak i vei!!

Skrevet

er en av de ferdig-pakkeprodusentene som fører kaker uten egg. lurer på om det er møllerens, men er ikke sikker.

Skrevet

I helsekostforetninger finnes det eggerstatninger. Non-Egg tror jeg det heter hvis jeg husker rett.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...