Gjest Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Fant dette på internett (nyheter), og som den miljøforkjemperen jeg er, så tenkte jeg at jeg kunne spre det her, viktig at mange får vite om det: "For bare få år tilbake var scampi et sjeldent syn på norske tallerkener, mens vi i dag importerer over 1000 tonn hvert eneste år. Men om scampien er til glede for norske ganer, skaper den enorme miljøproblemer der den kommer fra. Scampi produseres i tropiske strøk hvor det hugges ned enorme mengder med mangroveskog for å få plass til oppdrettsannleggene. Mangroveskog er et av verdens mest produktive økosystemer, og kan sammenlignes med regnskogen. Den livsviktige urskogen finnes i alle verdensdeler utenom Europa, men nå er den i ferd med å forsvinne. - Omlag halvparten av all mangroveskog i verden er allerede borte, hovedsakelig på grunn av scampiproduksjon, forteller Eidi Ann Hansen i Etiskforbruk.no. Norge importerer scampi fra Bangladesh, India og Thailand, også her hugges det ned mangroveskog for å gi plass til scampianlegg. At kunder begynner å spørre etter sertifisert scampi, er den eneste måten å få butikkene til å ta ansvar og velge miljøvennlig scampi, sier Eidi Ann Hansen i Etiskforbruk.no. Foto: TV 2 hjelper deg I tillegg til at mangroveskogen forsvinner, ødelegger kjemikaliene som brukes i scampioppdrett både jorda og vannet. Oppdrettsanleggene kan derfor kun brukes i noen få år, før de må flyttes, og nye områder ødelegges. Tilbake ligger ødelagt jord som er så forurenset at den ikke kan brukes til noe. Eidi Ann Hansen tror ikke nordmenn er klar over miljøødeleggelsene scampiproduksjonen fører med seg. Nå håper hun at nordmenn vil la scampiene bli liggende i frysedisken, og i stedet velge bærekraftige alternativer som kongekrabbe, kamskjell eller vanlige reker. Hansen oppfordrer også forbrukere til å spørre etter sertifiserte scampi neste gang de er i butikken. Det finnes nemlig noen produsenter som driver en mer miljøvennlig produksjon av scampi, men disse er ikke å oppdrive i norske butikker i følge Etiskforbruk.no. - At kunder begynner å spørre etter sertifisert scampi, er den eneste måten å få butikkene til å ta ansvar og velge miljøvennlig scampi, sier Eidi Ann Hansen. Flere restauranter og hotellkjeder i Norge har nå fjernet scampi fra sine menyer på grunn av miljøødeleggelsene. "
LivLaga Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 tusen takk for info. Jeg hadde ingen anelse.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Veldig ok og vite. takk skal du ha!
Grevinne von Grillvott Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Kjempebra innlegg, Darla! Takk for det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå