emlyn Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Den ene tvillingjenta mi på drøye 2 mnd må få multivitaminer og jern, som jeg regner med vel gjelder de fleste her inne, derfor spør jeg her. Vi fikk beskjed om å kjøpe den fra nycoplus som heter Multi barn. Men det er så VANSKELIG å gi dem til henne! Har prøvd "alt"... Å gi med flaske med melk i, men det er ikke alltid hun tar hele flaska, og da ligger det igjen. Hun spiser ikke hvis hun ikke er sulten... og gir jeg henne bare litt i flaske, blir ammingen etterpå bare tull. (Sugeforvirring.) Sprøyte og skje går av og til, men minst halvparten av gangene spytter hun det ut. I går spydde hun skikkelig etter at hun hadde fått det. De der seige vitaminene må jo være alt for vanskelige å svelge for et sånt lite knøtt! Søsteren får bare d-vitamindråper, og de kommer jo i en sånn hendig liten dryppeflaske!! Men på apoteket her sa de at det ikke finnes multivit. i sånn flaske. Men altså... er det noen som vet om det finnes noen vitaminer som er lettere å gi? Det er nok styr med tvillinger som det er, å styre med de vitaminene to ganger om dagen er bare sååå irriterende... vet at det er et luksusproblem, men jeg får dem jo ikke i jenta!!! Og har knalldårlig samvittighet for det :-( Jernet går greiere, det er en litt annen konsistens - akkurat som om det "fester" seg litt mer i munnen. Ka dokker sei... noen råd?
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Jeg har alltid hørt at man kan erstatte multivitaminer med tran (evt. d-dråper) fra ca. 6 ukers korrigert alder. Men siden du skriver at du må gi mulitivitaminer, er det sikkert en grunn til det Mini her i huset fikk bare diarè av multivitaminer, så det måtte vi kutte ut. I stedet fikk vi noe vitaminer som var mye mer konsentrert, så det var bare en gang om dagen og veldig liten mengde. Tror det var bare 0,5 ml (i stedet for 5-10 ml av multivitaminer), men jeg klarer bare ikke å huske på hva det het. Det står ikke i hyllene på apotek, og tror nesten jeg fikk resept på de. Minuset med de vitaminene var at de manglet folinsyre, så det måtte jeg gi ekstra (kuttet ut etter ca 2 måneder). Siden alt dette var konsentrat var det veeeeldig surt, så jeg måtte blande det i melk. Kan være at jeg kan lete fram navnet på de vitaminene i noen papirer her, hvis det er av interesse
tvkrus Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 jeg brukte å holde sprøyta i litt varmt vann før jeg ga mi jente, hu likte ikke at den var for kald(for vitaminene står jo i kjøleskapet), vi brukte biovit
emlyn Skrevet 10. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2007 Hei mamma 10 uker... det hadde vært supert hvis du hadde funnet navnet, eller hvis du vet mer om hvordan flasken så ut el noe jeg kan spørre om på apoteket! vi må holde på m dette her 2x om dagen i ett år... så alt som gjør livet enklere er topp!!
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 Da har jeg sett i papirene her Multibionta heter det. En bitteliten brun flaske med hvit merkelapp og hvit kork, så vidt jeg husker. Pga dette var så konsentrert blandet jeg det med noe melk og ga det enten på sprøyte eller via t-skje. Etterhvert ble det på flaske. Men siden du helst ikke vil gi på flaske, går det an å få med 3 eller 5 ml store sprøyter fra apoteket du kan bruke. Og bland det sammen med litt melk som du pumper ut. Evt. om du blander det inn i jernet. Vitaminene inneholder c-vitaminer som fremmer opptaket av jern i blodet, så det kan med fordel gjes sammen. Mens melk derimot hemmer at jern blir tatt opp i blodet. Selv så blandet jeg alt av vitaminer, tran og jern sammen med melk.
kyllerylle Skrevet 10. januar 2008 #6 Skrevet 10. januar 2008 Hej jeg sled også med nycoplus multivitamen og valgte at give efter danske anbefalinger. I Danmark giver man ACD dråber som også kommer i sådan en handy flaske med dråbetæller og som gives på en ske evt blandet med lidt morsmælk. Det er således meget nemmere at give og du undgår sutteforvirring. Jeg har både snakket med helsesøster i Danmark og norsk læge om det, Se anbefalingerne på http://www.sundhedsstyrelsen.dk/upload/forebyggelse/cff/ernaering/d-vitamin/jern_vitam_anb_born_mar07.pdf Jeg gav 10 dråber (tror jeg- se på flasken) acd dråber istedet for de 10ml multivitamin. held og lykke
Lilly:) Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har en sønn som ikke tålte multivitaminene fra nyco og vi fikk da resept på multibionta (den typen vi fikk på sykehuset) og den er mye bedre.. Sønnen min er flaskebarn så er ikke noe problem for oss, men er ikke noe problem å gi det på sprøyte. Er veldig tyntflytende og høykonsentret så de skal bare ha 0,5ml om dagen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå