Gå til innhold

fast føde


Sørland-snuppa

Anbefalte innlegg

Er det noen som ikkke har begynt med fast føde enda?

jeg begynte for 3 uker siden og gi gutten min grøt til kveldsmat fordi han har i en lang periode begynt og vokne på nettene igjen. Men har ikke begynt på noe annet enda. jeg har egentlig ikke lyst og begynne enda jeg. synes det er så mye lettere med kun melka. Er det virkelig nødvendig og begynne med middag når de er 6 måneder nå? eller holder det og gi grøt på kvelden? skal de helst ha grøt til frokost også.? gutten min er så sulten på morgenen og har ikke tid til og spise grøt da . han liker ikke og få det på kvelden helder, vil helst kun ligge og kose seg med flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lurt på dette selv. Etter litt prøving og feiling har vi nå etablert en slik rutine med gutten (han er litt over 6 måneder gammel):

 

- ca. kl. 7 - frokost - kun pupp/flaske = melk

- ca. kl. 10 - grøt + melk. Er han veldig sulten, får han halvparten av melka først, og så grøt.

- ca. kl. 14 - kun melk

- ca. kl. 17 - middag (foreløpig bare grøt, etterhvert - middagmat) + melk

- mellom kl. 19 og 20 - kun melk, da trapper vi ned til leggetid. Og jeg er enig med deg, det er koseligere med flaske da.

 

Jeg har erfart at den viktigste forutsetningen for en god natts søvn er at babyen får nok mat i løpet av en hel dag. Nytter ikke å stappe ham ekstra mett like før han skal legge seg. Det er også viktig at du ikke kutter så kraftig på flytende føde når dere begynner med grøt og middag. Får han for lite å drikke i løpet av dagen, er det sannsynlig at han vokner på natta for å fylle på.

 

Hovedgrunnen til at det anbefales å begynne med fast føde etter 6 måneder er at jernlageret til babyen begynner å minke. Og at kroppen faktisk har bruk for mer energi enn bare ME/MME kan tilføre.

 

Håper dette er til hjelp:))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...