Gå til innhold

Link til Ferber-metoden???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan være så barmhjertige å legge ut en link til meg? Sliter fryktelig for å få gutten min på 5 mnd til å sove. Vurderer å prøve denne metoden, men ville gjerne lest litt om den da.. he he..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke du være litt barmhjertig mot ungen din og la være denne metoden? Spesielt når han er så liten! Herregud...

Skrevet

jeg syns du skal prøve jeg. Jenta vår sovner av seg selv vær natt. Vi har ikke bysset henne i søvn noen gang. Vi legger ho når ho blir sutrete og da roer ho seg og sovner av seg selv. Vi har vært helt konsekvente med dette siden ho var et par uker gammel og det har fungert kjempe fint. Babyer har ikke vondt av å skrike litt, og man hører som regel forskjell på om det er "oppmersomhets skriking" eller noe annet. Lykke til:)

Skrevet

Metoden fungerer best rundt 5-6 mnd alder. Det er ofte ikke så mye skriking som man kanskje frykter. Les så mye du kan om dette (positivt og negativt) og ta valget selv. Jeg har meget god erfaring med Ferber :-)

Skrevet

HI her..

takker så mye for svar :-) Jeg er rimelig desperat nå.. Han skriker jo faktisk uansett hva jeg gjør. Han skriker selv om jeg bærer han, synger, bysser, you name it..., så da kan det jo ikke være så galt å prøve denne metoden vel...Får lese litt om den hverfall..

Skrevet

Skriker han selv om du bærer ham? Regner med du har sjekket at han ikke har vondt noe sted og at han er frisk? Ørebetennelse og tannfremmbrudd feks kan være smertefullt når man ligger - selv i mammas armer.

Men er han frisk og glad (ellers) så kan det jo ikke gjøre det noe verre nei :-)

Skrevet

Han er en perle hele resten av døgnet. det er kun når han blir trøtt på kvelden og skal legge seg for natta. Da er det liksom ingenting som hjelper:-(

Skrevet

jeg pleier legge han mellom kl 19 og kl 20. Når jeg ser han begynner bli trøtt går jeg inn på soverommet, setter meg på senga og bysser og synger helt til han kommer med en gjesp. Da legger jeg han, og da begynner skrikinga.. :-(

Skrevet

Det er ikke sikkert at det hjelper, men det er verdt et forsøk; legg ham ikke senere enn kl 19 uansett om han gjesper eller ikke (man kan være trøtt uten å gjespe). I følge søvnspesialist Naphaug er det mange barn som legges for sent og dermed blir overtrøtte (da har man det gående!). Dette har innvirkning både på innsoving men også på søvnen natten igjennom da det viser seg at de ikke klarer å falle i skikkelig dyp søvn. det KAN jo hende at han rett og slett er overtrøtt....

Ligger han i sovepose/babysafe? Mange barn trives å ligge trangt og (utrolig nok) fastspent da det gir trygghet. Er også min erfaring.

Skrevet

Det skal jeg prøve :-) Begge deler faktisk :-) Jeg har ikke hatt han i babysafe, har liksom ikke sett behovet, men det er jo så absolutt verdt et forsøk!! :-) Tusen kjempe takk for alt av tips og link !!:-) Du er vel ei gild ei du :-)

Skrevet

Sønnen min er også 5 mndr og vi hadde akkurat det samme problemet. Han var tydelig trøtt men klarte ikke å sovne alene i senga si. Dette har pågått i ca to mndr og vi har gitt ham den uvanen og ta ham opp, gi litt mer mat, så i seng og våkner igjen, opp igjen osv. Brukte ca 1 1/2 time på leggingen hver kveld. Grunnen til at jeg gjorde dette var at jeg har følt han var for liten til å gråte seg i søvn frem til nå.

Men på fredag (for 6 dager siden) tenkte vi at nå skal vi prøve å la ham grine seg i søvn, også etter råd fra helsesøster.

Så vi prøvde en slags hjemmelaget Ferber-variant med å gå inn til ham hvert 5. min, stryke ham på hodet litt og gi smokken. Han sluttet da å gråte og begynte igjen når vi gikk ut.

Første kvelden tok det 35 min. til han sovnet. Ikke noe moro og høre på at han gråt, men visste jo at det var trøtt han var for på slutten lå han med lukkede øyne og gråt, han har bare ikke lært seg å sovne av seg selv stakkar.

Andre kvelden tok det 15 min. Tredje kveld 10 min, og igår og idag var det ingen gråt i det hele tatt!!!

Og jeg er så overlykkelig for at jeg prøvde dette, både vi og babyen har funnet roen på kveldene nå:)

Hvis han hadde blitt helt hysterisk, skreket til han kastet opp etc. hadde jeg tatt ham opp. Men det gikk jo mye bedre enn jeg hadde trodd, og jeg tror det bare hører til de ekstreme tilfellene at ungene blir helt krakilske, det vanlige er vel at gråten avtar litt etterhvert.

Så prøv dette, og ser du at det går fremover og ikke blir for ille så er det gull verdt:)

Lykke til:)

Skrevet

5 minutter skal jeg nok klare:-) Det er veldig godt å få bekreftelse på at av og til kan det være ok å la de grine litt.. Jeg føler nesten en blir heng av enkelte her inne hvis en lar ungen skrike.... :-( Tusen takk for svar og råd:-) Jeg starter i morgen med alt jeg :-)

Skrevet

Jeg er enig i at man ikke skal la babyer ligge og grine unødvendig på dagtid og at små babyer (under 4-5 mndr) trenger bekreftelse og å skape tillit til at foreldrene kommer når de gråter. Men en baby på 5 mndr som opplagt gråter fordi han er trøtt og bare tror han er avhengig av f.eks. flaske/pupp for å sove bør avvennes den uvanen og lære og finne søvnen selv. Og de kan godt gråte litt da. Helsesøster anbefalte det også.

Lykke til imorra da:)

Skrevet

Jeg er ikke i tvil om at han gråter fordi han er trøtt. Nå kan jeg "gå på" med nytt mot:-) Takk så uendelig masse til dere !!! :-)

Skrevet

Vi holder på med ferber nå om dagen sjøl, på snuppa som er 8mnd. Første kvelden sovnet hun iløpet av tredje intervallet, altså iløpet av et kvarter. Igår begynte hun å skrike idet jeg la henne ned i senga, men helt annen type skriking enn kvelden før. Nå var det ikke sånn hyl-vræl-forbanna-skrik, men mer oppgitt skriking. Da tok det bare halvannet minutt før hun sov, så hun rakk jo omtrent ikke å skrike heller...

Det jeg lurer på er, (sikkert noen som har erfaring med dette) hva gjør dere når ungen våkner på natta, kjører dere videre med ferber, eller tar dere ungen opp og bysser eller ammer? Jenta mi er nemlig så fæl til å våkne om natta, og vi har ikke helt bestemt oss for hva som er riktig strategi på natta enda.

Skrevet

Du skal definitivt fortsette med Ferber på natten også! Metoden er like effektiv på nattvåkning som innsoving. Faktisk er det bedre å gjøre det fullstendig i stedt for å forvirre henne. Du kan da velge om du vil "fortsette der du slapp" på kvelden mht tiden, eller du kan begynne på nytt tidsintervall. Mitt tips er at du venter i alle fall 5 min før du går inn da. Sannsynligheten er stor for at hun sovner selv innen det er gått 5 min. Hør litt på gråten hennes - om det er "hysterisk" så kan du gå inn litt tidligere første gangen.

Dere har vært heldige med Ferber da! Eller, faktisk er det sånn de fleste opplever det. Bare noen få unntak som skriker seg bort og kaster opp etc.

Jeg er klar over at det er mange som er imot Ferber, men jeg blir alltid veldig glad når jeg hører historier om folk som har hatt god erfaring! Har selv veldig god erfaring:-)

Lykke til alle sammen! Dere kommer til å få både et nytt liv og en ny baby!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...