Gjest Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Gutten min på 7mnd har øreverk. Legen ville ikke gi noen form for behandling da dette som oftes går over av seg selv. Men guttungen har det jo veldig vondt. Nettene består av mye gråt. Så hva gjør jeg for å hjelpe? Jeg har hevet sengen. Kan jeg gi smertestillende (paracet)? Han har ikke feber.
prekæs Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Det er klart at du må gi smertestillende, men vet ikke hvilken type til så små barn. Her sprakk trommehinnen på minsten i dag, stakkar. Var sutrete, men feberfri:(
hostogharkheledagenlang Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 hvordan merker man at trommehinnen sprekker? Blør det da? Ekstra vondt..... bare lurer da jeg er ørebetennelses frøken(men har aldri sprukket trommehinnen, iallfall ikke som jeg vet) og sønnen er tydelivis øregutt han og.
prekæs Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Det er første gang jeg opplever det. Det renner gul verk ut av øret hans, og da jeg sjekket sengetøyet, var det masse verk på puta hans. Fikk beskjed av legen om å holde øret unna vann en stund og følge med i tilfelle infeksjon. Det positive er visst at når den sprekker, forsvinner det vonde.
Gjest Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 Men hvor lenge kan jeg gi paracet da? Dette har jo pågått i flere dager. På profilen din er du visstnok født i 1992 - jammen er du ung:)
prekæs Skrevet 8. november 2007 #6 Skrevet 8. november 2007 Vel. Jeg har overdrevet litt på profilen:) ser du alderen på ungene mine, stemmer det. Jeg er skikkelig gammel mao. Det står på pakken. Spør likevel legen først. Er nok lurt siden han er så liten.
4-søte-små Skrevet 8. november 2007 #7 Skrevet 8. november 2007 Stikkpiller er best, de virker fort. Du kan gi en pille 3ganger i døgnet i noen dager. Her får vi penicillin hvis det ikke har gitt seg etter 2-3 dager. Du kan også bruke nesedråper, det er med på å åpne "gangene".
hostogharkheledagenlang Skrevet 8. november 2007 #8 Skrevet 8. november 2007 var det det som skjedde når trommehinna sprakk? hmmm da er nok mine sprukket mange ganger da gitt.... kanskje eg skal sjekke ørene mine snart .......... )
pustpes Skrevet 8. november 2007 #9 Skrevet 8. november 2007 å gud, gi smertestillende så fort du kan. Da min var 7 mndr hadde han en grusom ørebetennelse, og jeg fikk beskjed om å gi smertestillende hele tiden. Det er ikke i så mange dager så det går bra. Jeg ga vel 120 mg x 2 stikkpiller 3 ggr i døgnet, gikk til slutt over til 250 mg (er vel den som er fra 1,5 - 9 år). Men, til slutt ble det legevakt som ga han penicillin uten å mukke. Dro også til sykehus med ØNH-avd for oppfølging, og etter noen mndr bestemte jeg at dren skulle inn. Etter at drenene ble satt inn har det ikke vært antydning til verken katarr eller betennelse. Husk at søvnen er VIKTIG for barn, de skal utvikle seg, vokse og kroppens celler skal fornyes. han blir ikke fortere frisk uten søvn.
Gjest Skrevet 8. november 2007 #10 Skrevet 8. november 2007 Du sier at det ikke er så mange dagene så går det bra ..... Men vi er jo på andre uken allerede. Kan paracet få bort øreverket? Trodde bare paracet fungerte som lindrene. Helt klar jeg må gi paracet for at han i det hele tatt skal få sove - men i hvor mange dager da? Øreverk kan vel vare lenge. Det er ikke ørebetennelse. Liker ikke tanken på at jeg skal gi piller i to uker. Forstår ikke hvorfor ikke lege kan gjøre noe for å hjelpe. Vil jo bli kvitt dette - ikke bare utsette symptomene.
pustpes Skrevet 8. november 2007 #11 Skrevet 8. november 2007 På 2 uken?? Oi, da ville jeg ikke forlatt fastlegens kontor uten å få en henvisning til ØNH-spesialist. Bor du i Oslo? Har du en legevakt i nærheten? Dra dit! Paraceten tar ikke infeksjonen, men så spørs det om han har ørebetennelse eller ørekatarr. Øreverk er jo et samlebegrep om øre-tilstander. Ikke gi deg, det er tross alt snakk om en 7 mndr gutt! Noen er nødt til å undersøke gutten. Husk også at mange fastleger ikke klarer å diagnostisere ører skikkelig, det er visst vanskelig og krever trening.
Mamma´n til A og F Skrevet 8. november 2007 #12 Skrevet 8. november 2007 Opplevde det samme her for en uke siden. Minsta hadde tydligvis grusomme smerter, så vi dro på legevakten. Fikk samme beskjed som deg. Paracet og se det an. Men jeg stolte ikke på den vurderingen og dro til fastlegen dagen etter. Der ble det tatt en crp:160! og trommehinnen var sprukket. Rett på antibiotika. I sverige gir de konsekvent antibiotika til barn under to år. I norge har de vært restrektive( bra i enkelte tilfeller det), men har vært kritisert av en overlege på Rikshospitalet. Mange flere blir innlagt med komplikasjoner etter de nye rettningslinjene( paracet) Få tatt en crp og følg med bak øret om det blir hevelser.
pustpes Skrevet 8. november 2007 #13 Skrevet 8. november 2007 Følger opp på denne her jeg og, da vi var på legevakten var crp på 158! Hvis den ikke gikk ned i løpet av 1 - 2 dager var det snakk om innleggelse....antibiotikaen hjalp faktisk allerede innen det første døgnet.
Mamma´n til A og F Skrevet 8. november 2007 #14 Skrevet 8. november 2007 Ikke for å skremme deg, men dette fikk meg til å ta kontakt med legen på ny, se innlegget mitt over: Akutt mastoiditt Alvorlig komplikasjon ved mellomøre/betennelse. Rammer som oftest barn mellom 0 og 2 år. Kan bli livstruende ved at betennelsen sprer seg fra ørebensknuten til midtre skallegrop og derfra til hjernehinnen eller som en byll i hjernen.
pustpes Skrevet 8. november 2007 #15 Skrevet 8. november 2007 Googlet og fant dette: Behandling Kontakt lege. Hun vil undersøke trommehinnen og vurdere hva slags behandling som er aktuell: Smertelindring. For eksempel paracetamol 15 mg/kg inntil 4 ganger daglig. Det hjelper å ligge høyt med hodet. Antibiotikabehandling? Et lett tilfelle av ørebetennelse trenger ikke antibiotikabehandling. Ved manglende bedring (eller forverrelse) etter 1-2 døgn, kan antibiotika være aktuelt. En fullt utviklet ørebetennelse bør sannsynligvis antibiotikabehandles. De fleste får penicillin, men ved penicillinallergi brukes erytromycin. Hvis barnet har fått penicillin for flere ørebetennelser etter hverandre, kan et annet antibiotikum være aktuelt. Kontroll. Kontakt lege på nytt hvis behandlingen ikke har hjulpet i løpet av to døgn. Forøvrig vil legen din sannsynligvis kalle deg inn til kontroll etter omtrent 14 dager hvis det er gått hull på trommehinnen, og etter 8-10 uker i de fleste andre tilfeller. Ved kontrollen undersøkes trommehinnen og hørselen. Undersøkelse hos øre-nese-halslege? Allmennpraktiserende leger bruker ofte disse kriteriene for å avgjøre hvem som trenger videre undersøkelse hos øre-nese-halslege: - Barn med høy feber og svært dårlig allmenntilstand. - Barn med sterke smerter som ikke blir bedre selv om de får antibiotika. - Manglende bedring, selv etter bytte av antibiotikum. - Barn som har hatt akutt ørebetennelse 3 eller flere ganger i løpet av 6 måneder. - Ørebetennelse i et øre med normal hørsel når hørselen på motsatt side er nedsatt. - Rennede øre i over en uke. - Pasienter som tidligere har fått alvorlige komlikasjoner på grunn av ørebetennelse. - Alvorlige komplikasjoner (for eksempel infeksjon i knoken bak øret).
Gjest Skrevet 8. november 2007 #16 Skrevet 8. november 2007 Takk for svar alle sammen. Har vært til to leger. Helsestasjonens barnelege og uken etter til fastlegen. De vil se det àn. De tok ikke noe crp. Eldstemann er ørebarn derfor er jeg bekymret - slike ting går ofte i samme familie. Skal gi paracet og se om det hjelper. Ellers er det selvsagt rett på telefonen til legevakt i helgen.
Mamma´n til A og F Skrevet 8. november 2007 #17 Skrevet 8. november 2007 Få tatt en crp, et lite stikk i fingeren og svar i løpet av noen minutter. God bedring!
pustpes Skrevet 8. november 2007 #18 Skrevet 8. november 2007 I og med at du har allerede ett ørebarn så synes jeg det er helt utrolig at du allerede ikke er henvist til ØNH-spes. for oppfølging. Stå på og ikke gi deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå