Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke i kamp, slik regjeringen hevder...... Enda en norsk soldat er drept i Afghanistan.

Min medfølelse går til alle stakkars menneskene som ikke opplever å leve i fred, og til de skadede og de dreptes pårørende.

Vi har det ufattelig godt i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er helt med på å si at "vi er i krig" selv om Norge helt åpenbart bedriver militær aktivitet i en krigssone. Fordi vi løper så sykt liten risiko, mens motparten faktisk utsettes for krigshandlinger. Den norske befolkning er ikke i krig, liksom, det er det den afghanske som er og så kommer noen frivillige soldater fra Norge og involverer seg. Staten Norge deltar i krig, liksom, men ikke "vi."

(Det er selvsagt et definisjonsspørsmål, og det er selvsagt ikke uvanlig å snakke om en krig mellom grupper som ikke nødvendigvis foregår på begges territorium. Men det er ikke krigstituleringen jeg reagerer på, det er "vi"-et).

Skrevet

Jeg hadde sønnen min i Afghanistan da han mistet en kollega der. Tror jeg på den måten fikk smake virkningen av krig på en måte som andre ikke føler. Lærte meg litt om hvordan mennesker i krig tenker og har det. Nå reagerer jeg veldig følelsesmessig når jeg hører lignende tilfeller. Er ikke som før.

Skrevet

Min søster kom hjem fra Afghanistan for snart et år siden. Jeg har selv ikke vært der nede, men vært på andre operasjoner som forsvaret har hatt. Sitter her med frysninger, og masse tanker går til dem som ha mistet sin kjære.

Skrevet

Får litt emmen smak i munnen av de enorme overskriftene og forsidene hver gang en nordmann blir drept i Afghanistan (e.l). Hvor mange er det ikke som drepes hver dag som overhodet ikke velger å delta i noen krig?

Skrevet

Vi har i utgangspungtet sendt ned fredbevarende styrker. Nå har det innimellom kommet litt synsing frem i media på at vi muligens har deltatt på mer enn hva det offesielle norge er kjent med, men det vet ikke jeg mere om enn dere. Uansett, det å sende fredsbevarende styrker til krigsområder vil alltid medføre en fare for at liv går tapt! Vi har bare vært jævlig forskånet fra det så langt....! Det er nå min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...