Gå til innhold

UL mål uke 28 -noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var på UL 27+2 og er litt forvirret på målene -forsøkt å finne litt maler på nettet, men får forskjellig alle steder.

Snuppa var:

BPD (diameter hode) 71.4 mm

AC (omkrets mage) 212 mm

FL (lengde lårben) 49.4 mm

Estimert vekt: 1053 g

Noen som vet om dette er en stor eller liten jente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan se på det blå ultralyd-arket hvordan gjennomsnittet og normalen ligger fordelt.

Etter det jeg ser der er det slik:

BPD i uke 28 er gj.snittlig 76 mm med normalvariasjon mellom 70 og 83 mm. Så din lille ligger i nederste halvdel av normalsjiktet.

AC vet jeg ikke hva er, for magens omkrets heter MAD og skal ligge mellom 61 og 83 mm (gj.sn.73 mm).

Lengde lårbein betegnes med "femur" (FL kan vel kanskje bety "femur length" eller noe sånt?), men jeg vet ikke hva den skal ligge på, bortsett fra at mine mål i et tidligere svangerskap var 44mm i uke 23 og 66mm i uke 34, så hvis man tar noe midt imellom så stemmer det vel helt greit med det du kaller FL. Mina barn har nok hatt lårbein litt lengre enn gjennomsnittet.

Estimert vekt kan du sammenligne med den som står her på BIM-profilen eller evt på f.eks Babyverden (den er litt forskjellig på forskjellige nettsteder).

Håper du ble litt klokere?

Skrevet

Takk for svar. Har ikke det arket da jeg bor i Tyskland og går til en lite snakkesalig lege... Vet du noe mer om hva det arket heter, kanskje jeg kan finne det på nettet et sted?

Skrevet

Hei anonym! Såg at du bur i Tyskland. Kan eg spørje kvar i Tyskland? Eg bur i Wiesbaden, hadde vore kjekt å vorte kjend med andre norske gravide her:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...