Gå til innhold

Er det noen eksperter på blodtrykk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et "merkelig" blodtrykk. Det skal sies at jeg er ekstremt nervøs når jeg er på kontroll, kjenner at jeg blir skikkelig stresset bare jeg går inn døra på legekontoret. Men blodtrykket mitt var altså 145/65 på første kontroll, på andre kontroll var det 155/60. Overtrykket er jo horribelt, men undertrykket er vel ganske lavt? Overtrykket kan vel påvirkes av stress, men så mye? Noen med kunnskaper og/eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har, høres ut som et "kontortrykk" - altså at trykket blir falskt forhøyet når du er hos legen. Det er ganske så vanlig.

En måte å løse det på, er å få en blodtrykksmåler som måler flere ganger i løpet av et helt døgn. Jeg vet ikke om de gjør sånt i forhold til svangerskap, men det er en løsning ved hjerte/karsykdom der det er viktig å få oversikt over det faktiske blodtrykket.

Undertrykket ditt er jo veldig fint, da. Det er bra. En økning fra f.eks 120 til 150 pga stress høres ikke usannsynlig ut for meg:)

Skrevet

Tusen takk! Nå ble jeg litt beroliget. :) Jeg og legen har pratet litt om det kanskje kan være lurt å prøve en slik blodtrykksmåler gjennom et døgn for å se hva det virkelige trykket er. Tror jeg gjør det jeg, for blodtrykket mitt på kontroll er nok ikke reellt!

Skrevet

Hehe! Jeg er ikke ekspert på blodtykk i den forstand at jeg er lege eller sykepleier, men blodtrykk har liksom vært hovedsaken i mitt svangerskap.. så jeg er vel litt ekspert likevel. Har iallefall spurt mye fagpersonell og fatt mange vettuge svar. Overtrykket påvirkes av stress, så det er derfor det kan være høyt. Undertrykket er det de ser mest på. Da ser de på utviklinga av dette. Altså hvordan det ligger i forhold til forrige måling, og i forhold til før du ble gravid. Jeg ble sykemeldt i uke 32. Da hadde jeg 174/ 87. I dag målte jeg på kontroll helt opp i 168/ 106. Da ble de veldig bekymra, og jeg går nå med døgnmåler for blodtrykket mitt. (se eget innlegg om du er interessert)

Forskjell på 145 og 155 i overtrykk er ikke mye... Jeg har variert på mer enn det før uten at helsepersonell har sett ut til å bekymre seg.

Skrevet

Ok! Leste akkurat innlegget ditt nå. Håper det går bra med deg! Skjønner godt at du blir engstelig, men det i alle fall bra at du får oppfølging. Jeg får snakke mer med legen om den døgnmålinga, hadde vært litt greit å vite hva som faktisk er blodtrykket mitt. :)

Skrevet

du har ett helt normalt trykk, vertfall for gravide;) undertrykket skal ligge på 60-80 men overtrykket kan stige litt når man går gravid, mitt har ligget på 136/75 til 155/80 steg litt på slutten, rett før fødsel, men det er jo pga at en er blitt så stor at kroppen jobber tyngre, men var ikke noe beg sv forg. på slutten hadd jeg 166/100, dagen før fødsel. pulsen har ligget på 108-120 slag i min, ikke bekymre er det noe med BT ditt så tar de affære;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...