Gå til innhold

Bryr jeg meg for mye? (Litt lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange kloke damer her inne, så mange fine innlegg. Jeg har vært litt fraværende i det siste. Jeg er litt slik at når jeg har mange utfodringer på hjemmebane, så blir det nok der og da blir jeg "usynlig" her inne, selv om jeg leser om livene deres, oppturer og nedturer.. og gleder meg og sørger med dere!

Det som skaper mest nedturer i mitt liv er en eksmann som jeg tror må være verdens sløveste:-) Men han er nok ikke det, for da hadde han ikke vært far for de flotte jentene mine.

Men han er så sløv med ting som må og bør ordnes. Han er sløv med ting som burde vært forventet. Han ringer f.eks aldri til jentene sine. Husker ikke alltid bursdager. Han tar ikke ansvar for noe selv uten påminnelse på påminnelse. Jeg har ofte tenkt at jeg bryr meg for mye, at jeg ikke burde passet så mye på... men hva skjer om jeg ikke gjør det?

Jeg har i det siste satset litt på dette siste å ikke bry meg, prøve å la være. I vår ønsket min eksmann og hans kone og gi vår eldste datter en tur til stemorens hjemland. En flott presang, men så ville de reise mitt i konfirmasjonsforberedelsene, som er obligatoriske. Jeg ble den slemme som satte foten ned..

Ny tur ble planlagt. Vi ble forespeilet litt inn i skoleåret. Jeg håpet at de nå tok utgangspunkt i hvilket tidspunkt som passet min datter, ettersom det var hun som hadde fått tur i gave. Jeg synes det er litt dumt å ta ut en sisteårselev fra skolen utenom ferier. Særlig en som trenger å være der! Synes det er rart at faren som er lærer gjør det. Vi håpte vel i det lengste på høstferien min mann og jeg, og fikk vel bange anelser når turen ble lagt til medio november og tentamensbjellene ringte inne i hodet mitt.. Vi håpte at far hadde klarert både fri og tentamensdatoer med skolen. ... Denne gang hadde jeg gitt grei beskjed om at det var deres tur, og at jeg forventet at de ordnet opp i det praktiske selv. Det er vel det minste man kan forvente av en som jobber i skoeln selv og sikket får inn lignende søknader fra sine elever. Men så varte og gikk det. Vi begynte å mase om at det kanskje var på tide å få inn en søknad til skolen. Turen nærmet seg jo.. Så tenkte jeg at nå er det vel ordna, men hørte aldri noe fra skolen. Så får jeg vel ikke en telefon i helgen om anmodning om å skrive søknad om permisjon, for den måtte i meldeboka og det er en uke før turen og det er ikke avklart med skolen..... Jeg ble så sint at jeg holdt på å sprekke. Jeg sa som sant var at jeg syns det er pinlig å sette navnetrekket sitt på en søknad så sent. Men det å være en firkanta eks er tusen ganger verre, så jeg skrev søknaden Vi fikk jo nerver og søvnproblemer, hjertebank og jeg vet ikke hva. Hun som har gleda seg slik. Tenk om hun ikke fikk reise pga sommel. Læreren sa at det ble veldig problematisk da datteren min leverte søknadne. Da ringte jeg skolen... og fikk som hatten passet..

Eksmannen min han sitter der og har det fint og aner ingenting om uroen som har vært i vårt hjem siden søndag... Det er det verste med slike folk som ikke evner til å planlegge. De aner ikke hvilken irritasjon det blir for andre. Denne gangen hadde jeg håpt at de kunne ordne opp uten meg. Så nå er jeg helt pumpa.. Datteren min fikk heldigvis fri, men kanskje ikke uten den telefonen fra meg. Hun får gi faren den gledelige nyheten selv. Jeg kan ikke bruke mer enerig på den saken nå og er vel eksplosiv over for han. Mannen min sier at jeg bryr meg for mye, at jeg skal gi blaffen.. Det tar for mye enerig. Men jeg vil jo så gjerne at det skal gå bra. Jeg unner datteren min denne turen.

Det er ikke lett å være mor, skilsmissemor osv.

En klem til alle andre som også er i litt labert humør denne uka:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke du bryr deg for mye jeg..... du vil jo at ungen din skal ha det bra.... hun unngår jo alle skuffelsene, fordi du rydder opp i forkant, Jeg hadde nok gjort akkurat det samme, om min situasjon hadde liknet, men hvor lenge du skal holde på sånn det vet jeg ikke, for mannen din har rett - det tar fryktelig mye energi å skulle passe på både forhendværende familie og nåværende familie... det er mer enn en skarve travelmor trenger å utsette seg for spør du meg.

Æsj så ekkelt det er med alle disse mine dine våre relasjonene, og alle bor vi jo midt oppi det.... alle kjenner vi ppå dustete ekser og skuffa unger.... du er flink syns jeg!!! Men jeg hadde eksplodert i vinkel om jeg måtte ta imot dritt far lærerstanden fordi pappan ikke har gjort jobben sin.... det hadde jeg ikke tatt imot med takk! Jeg tror nok ikke jeg hadde skrevet den meldingen heller.... Nei vettu.... Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det samme som deg jeg, for jeg hadde vært så sint på den eksmannen at jeg hadde hatt problemer med å stå på to bein...

men det er ikke vanskelig å forstå at du har lyst til å ordne opp, og når du faktsik ser at det gir gode resultater for datteren din, så er det jo ikke noe arart om du faktsik holder litt styr på ting litt overalt.

Du er flink, sa jeg det???

Jeg heier!!!!

Skrevet

Tusen, tusen takk! Det er godt med litt heiing nå!

Du skal bare vite hvor sint jeg har vært her hjemme... Det er det som er så synd. Sinnet skulle blitt sendt direkte til min eksmann... Nå når jeg ikke er sint lenger, bare sliten, lei meg og pumpa er det for sent.

Men jeg håper at jeg har lært til neste gang!

Skrevet

Jeg heier og støtter deg jeg også :)

Kjenner meg så altfor godt igjen,og tror vi er mange i samme båt.

Vi vil jo ordne opp for ungene våre...og det tror jeg innimellom blir en hvilepute for fedrene.De vet vi fikser det uansett.

Og så irriterende og energitappende det er! Og selv om vi bestemmer oss for at neste gang....da skal han ordne selv....så skjer det ikke.Stresset og hjertebanken kommer,og stjeler såååååå mye tid,på å vente,håpe og tro....og så ender det med at vi gjør det selv...igjen...

Om du klarer,neste gang å la være å ordne opp for han.Bare la humla suse og se hva som skjer.Kanskje han gjør det selv,kanskje han får en lærepenge.

Leit det var du som måtte ta det med skolen,men det er også typisk.Vi sørger for at det ordner seg med det praktiske,og de nyter av dekket bord.

Hmmmm...var vel ikke så mange råd jeg kunne komme med,men massevis med forståelse og en god klem skal du få :)))

Skrevet

Uff, forstår godt at du er både sint og sliten og søvnløs.....det er så klassisk det du skriver, vi mammaer er verdens beste til å ordne opp for barna våre, men jammen er vi ikke også verdensmestere i å ordne opp for pappaene også!

Jeg forstår deg godt at du gjorde som du gjorde, for om du ikke hadde gjort det så hadde det kanskje ikke blitt noe av turen til datteren din. MEN, så kommer men`et......burde ikke pappaen gjort det selv? Tatt det ansvaret med å fikse praktiske ting som brev til skole etc......

Jeg lurer også på hvorfor vi alltid går inn for fulle maskiner og fikser og ordner og organiserer og rydder opp, fordi pappaene slipper da fryktelig enkelt unna og vi kan jo egentlig ikke skylde andre enn oss selv, kan vi vel? Burde vi være tøffere når det gjelder og si: Vet du hva, dette er ditt ansvar, dette må du fikse selv! Jeg tror vi kan bli flinkere..... Noen eksmenn har nye damer som har tatt på seg ansvaret med å fikse alt, og dem om det, men det er jo ikke riktig at vi som ekskoner fortsatt skal ta på oss ansvaret for eksmannen og leke "mamma".........;-)) Jeg sier det med et smil, for jeg kjenner meg godt igjen, selv om jeg også har blitt flinkere til å si ifra at dette ikke er mitt bord:-)

Vil gjerne få fortelle om et eksempel siden du har lest her inne lenge..... jeg hadde et sinna-innlegg for en stund tilbake, vedr eksen som bare sitter og forlanger info her og involvering i ett og alt, uten å gidde å bruke det til noe fornuftig. Jeg fikk nok, ga beskjed om at heretter fikk han sørge for å innhente info SELV. Og vet du hva? Aldri har han fulgt opp så mye som etter det!!! Han har tatt kontakt med meg, med skole etc og stilt opp på diverse........det er jo FANTASTISK!!

Så jeg heier på at vi lar disse eksene få lov til å klare det selv:-) Tror de aller fleste vinner på det - i lengden.....for innkjøringsvansker blir det jo ofte;-)

Og ikke minst av hensyn til den nye mannen, det tærer på dem å se hvordan vi sliter oss ut pga ekser.......og irriterer dem sikkert helt vanvittig.

Så herved kommer jeg med et opprop: LA EKSENE STYRE SELV, så slipper vi alle disse søvnløse nettene, hjertebanken, sinneutbruddene etc..........i lengden;-))

Og vit at du er IKKE alene om disse tankene og følelsene og handlingene:-)

Klem

Skrevet

Tusen takk for godt råd og støtte og klemmer! Føler meg bedre nå og gleder meg til å se min datter avgårde.

Denne gangen skulle jeg nok satt foten ned og latt far ordne opp selv.

Jeg er gradvis blitt flinkere og flinkere til å la det skure å gå. Vi har hatt mange kjedelige episoder opp i gjennom årene. Det har vært pinlig for barna når far ikke dukket opp på konferansetimer med læreren. Jeg har gitt far beskjed som deg Attpåklatten:-) bl.a. om å hente inn informasjon fra skolen selv. Nok ble nok. Det fallt jo litt på meg også som gav beskjed til skolen om at vi kom to foreldre, og så møtte ikke han. Nå får han ikke info om konferansetimer med mindre han sørger for å skaffe seg det selv, eller jentenen vil ha han med. Da ringer vi. De vil sjelden ha faren der. Så i går var jeg alene på en samtale. Jeg tror ikke at han vet at yngstebarnet vårt har skifta lærer en gang.

Jeg synes at det er så sprøtt at en som selv er lærer kan være så sløv å følge opp egne barn i skolen. Men det er vel noe i det at skomakerens barn ikke har sko..

Det er godt at vi er flere i samme båt. Om noen år er barna mine voksne og jeg ser veldig fram til å slippe disse irritasjonene som dukker opp med jevne mellomrom. Kunsten er å eliminere dem best mulig. Neste gang skal jeg la virkelig la humla suse Plutseliten, og jeg stiller meg helt bak oppropet: LA EKSENE STYRE SELV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...