Gå til innhold

Skal jeg gjøre som helsesøster sier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på helsestasjon med baby. Baby hadde lagt på seg helt perfekt etter fødselsvekt. Hun mente jeg burde begynne med tillegg da i.h.h.t. forrige kontroll, hadde den ikke lagt nok på seg. Hun kunne tenke seg at den la på seg litt mer.

Skal jeg bry meg om hva hun sier eller skal jeg begynne med tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo litt på vekt og lengde i fht kontrollene da? Hvor stor er babyen og hvor gammel?

Skrevet

hva var fødselsvekt, og hva veier babyen nå ?

Skrevet

Vektøkningen ser ikke så ille ut i utgangspunktet, men det kommer jo litt an på om den nå har stangnert eller ikke.

Hvor mange våte bleier i døgnet??

Skrevet

hva var differansen fra forrige kontroll, siden hs mente det var for lite ?

Skrevet

søøkkvåt bleie etter natt. ca 5 eller mer alt ettersom. hba menes med våte bleier. fulle eller tiss i?

Skrevet

Våte bleier menes tiss i, ikke nødvendigvis fulle nei.

Jeg syns ikke du bør begynne med tillegg. Vektoppgangen er helt fin den, og det er vanlig at babyer vokser litt i rykk og napp.

Amm ekstra mye, så går det nok bra vil jeg tro.

Følg med vekta, men det er som sagt vanlig at vekta stagnerer litt i perioder uten at det bestyr at noe er galt.

Så lenge babyen virker fornøyd og har så mange våte bleier så får han nok ikke for lite. :-)

Skrevet

Jeg og meneer det ikke er nødv. m/tillegg. Sa det til HS også. Sa det til henne at jeg synes det er rart hun kan si at vekst, vekt er helt flott, og at den føller percentilen etter fødselsvekt. Spurte henne hvorfor hun sa ting var flott, og i neste setning sa at tillegg på kvelden var tingen slik at hun la på seg mere, for det kunne hun tenke seg at hun gjorde. Jeg var heller ikke blubben som baby, og heller ikke de andre barna mine.

Skrevet

JEg ville tatt denne økeperioden dere "skal" ha nå (standard for fullammede med økeperiode ved 3mnd), veid de neste to ukene, en gang i uka, og så sett det litt an etter det. En måling betyr ingen ting.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men har da endelig lært noe om dette også og jeg ville IKKE gitt mme i tillegg til amming. Det virker som hun har det mer enn bra nok og så lenge hun er mett, legger på seg ++ så ser jeg ikke helt problemet her. Første vår var alt annet enn blubb, mens han minste er god og rund i forhold!!!

Skrevet

Har prøvd med økedager, men baby tømmer jo ikke puppene, så hva skal jeg da gjøre?

Skrevet

Da tror jeg at tillegg er bare tull, om du har mer enn baby tar! Du kan jo pumpe ditt eget og gi som tillegg. Du kan pumpe tomt resten etter morgenammingen, og gi DET som tillegg. En aldri så liten dose morsfløte på kveldstid er ikke dumt! Du kan gi dette med kopp eller flaske, alt etter hva barnet tar. Og som sagt, en måling betyr ingenting, to-tre med en uke imellom, DA har du en trend!

Skrevet

Enig med expat. Og jeg ville i mitt tilfelle ikke brydd meg med ekstra veiing heller. Fordi ungen vokser helt fint. Din virker da helt normal i størrelse! Og du overvåker nok dens helse og vekst som en hauk, og vil merke om den slutter å vokse. Og den skal ikke vokse så grassat hele det første året heller. Vi skal nemlig ikke bli 300 kg til slutt.

Du har tydelig mer kompetanse på amming av ditt barn enn helsesøstera. Du har nok melk og ungen tar det den vil ha. Og den vokser fint.

Jeg skjønner ikke problemet. Bare at i dette tilfellet er det HS som skaper problemer der slike ikke eksisterer. Og det er i tilfelle ikke første gang. Bra du ikke ble helt paff der du satt - og supert at du stilte henne de spm du gjorde.

Følg eget vett og egen magefølelse. Dette greier du og ungen helt fint selv.

Skrevet

Og en ting til: Hvorfor i all verden skal du mase med pumping dersom ungen ikke en gang tar all melka? Om det ikke skader ungen med en slant feit ettermelk ekstra, så skaper det ekstraarbeid og bryderi for deg. Og det har ei mamma med en 3-mnd gammel baby ikke nødvendigvis så veldig stort behov for.

Skrevet

Hadde aldri trodd at det var HS som skulle så den største tvilen i meg ang. om nok melk. Det hører liksom med til gamle tanter og besteforeldre....

Sover nesten hele natta....våken 1 gang, og det man tåle når de er så små. Altså sover ca 5 timer før det er pupp igjen.......sover jo selvsagt ikke like godt alle netter, men det gjør ikke jeg heller =(

God helg alle sammen....og hjertelig takk for alle svar =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...