Cat.68 Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Hvorfor er det så mange som snakker nedsettende om den sykdommen. Legen min har konkludert med at jeg har det, men jeg merker så mye fordommer rundt den diagnosen. Noen som kan forklare meg hvorfor noen av dere har det?
nedtråkka kaviartubepupper Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 hva er det for en sykdom? aldri hørt om den før, jeg....
Kamomille Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 Jeg er ikke negativ til denne sykdommen....Bare så det er sagt:) Grunnen til at mange snakker negativt om det, er nok at dette er en "subjektiv" sykdom, men har ingen klare tester osv som man kan bruk for å påvise sykdommen. Triggerpunktene er jo noe subjektivt, og faktisk noe man kan lese seg til. Dermed er det forholdsvis lett å "klage på seg" en slik diagnose. Hvor triggerpunktene er, hvordan man "skal" regere på det, og antallet man må regaere på for å få diagnosen, er njoe man lett finner på nettet dersom man skulle ønske det.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Jeg har ingen fordommer mot det; tanten min fikk diagnosen da jeg var liten, og jeg har 2 bekjente til med fibromyalgi. Men sånn som jeg har forstått er det en vanskelig diagnose å gi, siden man ikke finner noen direkte grunn? Har inntrykk av at mange tror det er en "tullesykdom" og en psykosomatisk lidelse, ergo noe man "burde ta seg sammen" for å bli kvitt.
Cat.68 Skrevet 8. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. november 2007 Ok, jeg er så naiv jeg at jeg ikke skjønner at noen ønsker å lyve på seg smerter, men jeg skjønner jo at det skjer. Trur det er fåtallet da. Jeg har vært utredet ifht andre muskel og leddsykdommer i tilegg men man ender på fibromyalgi. jeg sa til min lege at , er ikke det en veldig omdiskutert sykdom?? Da sa han at jo den hade vært det, men innen legestanden har man nå fått mer og mer respekt for denne jo mer man lærer. Fibromyalgi er heller ingen "Ny sykdom" fortalte han for den står beskrevet allerede under Cesars tid.
Kamomille Skrevet 8. november 2007 #6 Skrevet 8. november 2007 Desverre finnes det ganske mange i dette landet som øsnker å lyve på seg smerter, sykdommer ol for å få stønader. Selvfølgelig er det ikke mange i forhold til de osm virkelig er syke, men mange nok til man blir mistenksom. I jobben min ser jeg ganske mange - spesielt unge - som ikke ønsker å jobbe, men synes det er greit å leve på stønader. Noen er desverre svært utspekulerte og "velger" seg ut sykdommer som f.eks fibro og ME. Dette er sykdommer som jo er svært vanskelig å diagnostisere frodi de som sagt er subjektive. Heldigivs har legestanden får øynene opp for slike sykdommer, og de er blitt mer legitime. Men desverre finnes det altså mange som ønsker å snylte velferdssystemet og dermed gir slike sykdommer et frynsete rykte!
Cat.68 Skrevet 8. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. november 2007 Men hva slags stønader får dem gjennom dette da. Legen min sier jeg har fibromyalgi, men jeg får da ingen stønad for det?? Det finnes jo ingen behandlingsmetod for det. , annet en smertestillende og lett trening for å holde dette i sjakk?? Eller er det noe jeg ikke vet her??
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. november 2007 #8 Skrevet 8. november 2007 Er det ikke sykepenger og evt uføretrygd man kan få?
Cat.68 Skrevet 8. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. november 2007 Ja ikke vet jeg?? Jeg har for tiden rehabiliteringspenger, men det er pga noe annet. Har jeg muligens større rettigheter med diagnosen Fibromyalgi da. Hmmm, hmmm????
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 8. november 2007 #10 Skrevet 8. november 2007 Har samme inntrykk som Yaddaline; man blir frisk om man skjerper seg. Mamma har fibromyallgi, og jeg vet det er en reell sykdom, men har opplevd rare kommentarer om at "jammen det er jo bare å få seg en jobb", eller "slutt å spis junkfood"...
Nickeguri Skrevet 8. november 2007 #11 Skrevet 8. november 2007 Jeg har ingen fordommer mot den sykdommen. Det er jo egentlig ikke noe å betvile at fibromyalgi eksisterer, men legestanden har ikke kommet så langt ennå at de har funnet gode metoder for å diagnostisere sykdommen, annet enn ved at pasienten forteller om symptomer og hvor det gjør vondt etc. Og da er det mange som blir skeptiske med en gang og tror at folk faker på seg en sykdom. Mange med ME opplever akkurat det samme. Før var det samme tilfellet med MS. Mange hadde fordommer rundt den diagnosen fordi den var vanskelig å diagnostisere. Men nå har forskningen kommet lenger og MS kan påvises fysiologisk. Resultat: folks holdning til folk med MS har endret seg. Det må nok mer forskning til før legestanden har klare prøver etc å bruke i utredningen. Og når det skjer, tror jeg holdningene til folk med fibromyalgi vil endre seg også. Dessuten; mange land har kommet mye lenger i forskningen enn Norge på mange sykdommer, i hvert fall ME. Sikkert fibromyalgi også, vil jeg tro.
Kamomille Skrevet 8. november 2007 #12 Skrevet 8. november 2007 dersom man pga firbo ikke kan jobbe (etter å ha forsøkt behandling og attføring), kan man søke uføretrygd. Det finne behandling for fibro, bl.a trenoingsopplegg som KAN bedre arbeidsevnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå