Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så mange som snakker nedsettende om den sykdommen. Legen min har konkludert med at jeg har det, men jeg merker så mye fordommer rundt den diagnosen. Noen som kan forklare meg hvorfor noen av dere har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert fordi det er en typsik kvinnesykdom, uten noe bestemt forløp, diagnose eller mønster.

Skrevet

Øhhhh, den har vel igrunn ganske likt forløp og mønster hos de som rammes?? Diagnosen er sikker, men bakgrunn for sykdommen og behandlingsmetode er heller usikre.

Skrevet

Diagnosen stilles vel ut fra trykkfølsomme punkter om jeg har forstått det riktig? Samt sykdomshistorie. Det blir ikke som med diabetes hvor du svart på hvitt kan vise at du er syk fordi blodsukkeret ditt er ute av kurs. Blir mye subjektiv vurdering, og det tror jeg er hemskoen.

Og noen kan ha det verst i ryggen, mens andre har det i hoftene. Det vil ikke jeg kalle like forløp.

Skrevet

De som ikke kjenner denne samlebetegnelsen på sykdommen har ofte en tenden til å sette den inn i en hypokondaraktig tilstand. Noe den langt i fra er!! Dette er muligen en av de mest fremstormende sykdomstilstandene vi har i den vestlige verden blant kvinner og man vet lite eller ingen ting om årsak eller behandling for tilstanden. Er faktisk et alvorlig problem for de som rammes eller som får diagnosen:-)

Skrevet

Jammen det kan man si om forskjølesle også. Noen har det værst i nesen , mens andre i halsen osv. Når jeg snakker om like forløp mener jeg at men har vondt i forskjellige ledd og muskelgrupper uten noen klar grunn for å ha det.

Skrevet

Skjønner hva du mener. Jeg har ikke fibromyalgi selv, men moren min har det. Det er ikke så lenge siden hun fikk diagnosen og hun er nå plassert på et arbeidstreningssenter.

Dama har gått fra å være den som tok tunge tak på lik linje med en mann til å i perioder knapt nok klare å komme seg ut av senga og være i stand til å ta seg av seg selv.

Har snakket masse med henne om dette og skjønner at det er en del fordommer ute og går ja. Helt sykt hva folk tror og kan få seg til å si om denne sykdommen.

Legen hennes har jo til og med klart å si at den snart vil "brenne" ut av seg selv. En tidligere veninne av meg klarte å si til moren min at det bare var psykisk.

Jeg har selv leddgikt og vet hvordan den er og leve med selv om jeg slettes ikke er så hardt rammet, derfor vet jeg også at dere med fibromyalgi sliter veldig med samfunnet generelt pga. uvitenhet fra både leger og andre mennesker.

Skrevet

Det er jo en diagnose som lett kan bli bruk av leger, på samme linje som kronisk tretthetsyndrom, av mangel på konkrete funn. Det fører til at det blir en "liksomsykdom" på folkemunne.Syns legestanden er fullt med på å opprettholde denne misforståelsen, jeg jobber i helsevesenet og har flere ganger hørt vitsing av fibromyalgi. Som f.eks, "han har sikkert fibromyalgi, kombinert med kronisk tretthetsyndrom og pf, hehe" om pasienter som oppleves vanskelige og sytete.

Kommer nok av uvitenhet. Når sykdommen blir mer "vanlig" og behandlingstilbudet bedrer seg, snur det nok.

Skrevet

Ga fastlegen din deg diagnosen? Hørtes merkelig ut.

Selv sliter jeg med en kropp som er helt fucked up! Jeg skal på revmatisk sykehus i Haugesund å få utredning.

Trodde ikke fastleger fikk sette sånne diagnoser.

Skrevet

Hvordan merker man at man har fått denne sykdommen? Hva var det som fikk deg til å oppsøke lege?

Skrevet

Det som fikk meg til å søke lege var at jeg har hatt periodevis veldig vondt i ledd og muskler. Det har gradvis bare blitt verre og verre for hvert år men da jeg også har en del peroider uten smerter så har jeg dratt ut på det. Men Nå har jeg hatt veldig vondt i perioder og tok opp dette med legen. Det ble tatt en masse prøver for å utelukke at det var en betenenlses betinget verk rundt ledd og muskler, som leddgikt ol. Det var ikke det men jeg har fortsatt veldig store smerter i perioder. Da gikk han igjennom en liste dem har for fastsettelse av dette (trur det var ca 16 punkter ) og jeg fyller den listen.

Skrevet

Ja ikke vet jeg hva han har lov til eller ikke, men det var nå han som sa det. Hvis det er feil av ham får du nesten ta det opp med ham ;o))

Skrevet

Slike sykdommer har man alltid hatt. For et par århundrer siden snakket man mye om "tæring" (kroppen tærer på seg selv). En samlebetegnelse for alle sykdommer man ikke visste hva var. De forskjellige sykdommene var jo høyst reelle uansett.

Skrevet

Denne var til NoDoubt.

Skrevet

fordi det er ein sykdom som ikkje syns. selv vet eg kor forferdelig denne sykdommen er. ser det på min mor. dårlig, sliten og uten stryke til noe som helst. kan knapt klemme henne før ho hyler og skriker fordi ho har så vondt=(

Skrevet

"For noen tiår tilbake var fibromyalgi en forholdsvis lite kjent sykdom, og den ble ikke helt tatt på alvor i det medisinske miljøet. Årsaken var dels at sykdommen ikke kunne påvises ved hjelp av vanlige diagnosemetoder, dels at årsaksforholdene var uklare. ”Sykdommen er psykosomatisk”, var det mange som hevdet. Mange mente at det av den grunn ikke var tale om noen vanlig fysiologisk sykdom."

Tror mange leger henger litt etter enda. Min lege vil ikke gi meg den diagnosen på papiret ennå. Jeg er bare 32 og for å hindre at jeg ikke skal få den hjelpen jeg trenger ved andre sykdommer, har han ikke skrevet det i journalen.

Mamma fikk diagnosen etter over 20 år med smerter og nedlatende holdninger fra helsevesen og andre bedrevitere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...