Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Litt vanskelig og svare på kanskje? men eg lurer på om noen kunne hjelpe meg... Eg har termin ca 19 mars og vil ha max ut av permisjonstida i fri! vil ta ut 100% og vil ha ferien min inni permisjonen for og få mest muli fri,mannen min vil også ha mest muli og vil ha ferien og dei seks ukene sine tilsammen...må vel ha dei tre ukene først i permisjonen pga fødselen???og eg må gå av tre uker før fødsels termin??? noen som veit og som kan rekne det ut for meg??? Hadde vert sååååå knas og fått litt hjelp;-) takk takk....
Mammaen til Turid Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 ta kontakt med trygdekontoret, de har alle svarene du trenger..
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 Ja du MÅ ta 3 uker før termin, det er lovbestemt.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Kan eg ta ferien inni permisjonen? Eg går av i feb ein gang,så permisjon og ferien etter permisjonen? kan far ha perm når eg har det??? eller må han ta den etterpå eller gjelder det bare ferien??? men ja...eg får spørre på trygdekontoret! dei setter sikkert opp eit forslag til meg???
yvve73 Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 Du og far kan ikke ha permisjon samtidig. Men, du kan ta ut ferie da han tar sine uker. Ferien sin kan han ta når som helst.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #6 Skrevet 8. november 2007 De fleste arbeidsgivere vil ikke akseptere at du overfører ferien til året etter, den må tas ut det i det året du har permisjonen. Det vil være vanskelig for de fleste arbeidsgivere å gi deg 10 uker ferie året etter perisjonen. Men du velger selv når i permisjonstiden du vil ta ut ferien. Permisjonstiden vil bli tilsvarende lenger. Mannen din får to uker permisjon i forbindelse med fødselen. Dette påvirker ikke de obligatoriske 6 ukene med permisjon som han skal ha når du er ferdig. Siden du skal ha full lønn under permisjonen vil det si at du får 42 uker permisjon+ferien din, deretter får mannen din sine 6 uker. Jeg skrev søknad om permisjon i går og måtte derfor undersøke saken da.
sydilla Skrevet 8. november 2007 #7 Skrevet 8. november 2007 Hei! Har akkurat fylt ut skjemaet. her er svaret jeg fikk fra NAV (skal ha 80% dekning, så tallene blir litt annerleders 44/29 tror jeg ved 100%): "Når en velger 80% dekning, altså 54 uker betyr det at 3 uker før og 6 uker etter fødselsen er forbeholdt mor. 6 uker er forbeholdt fedrekvoten. De 39 resterende ukene kan mor og far dele. De kan graderes i forhold til jobb, eller utsettes. Dersom foreldrepengene skal forskyves pga ferieavvikling, gjør en oppmerksom på at det bare er 4 uker og 1 dag som er lovbestemt ferie, og som gir forskyvning i foreldrepengene." Ellers kan far ha fedrekvoten og ferie mens du har permisjon, men hvis du ikke jobber kan han ikke ha permisjon. Det betyr at dere kan ha 10 uker fri sammen. Hvis en av dere f.eks. jobber mye på kveld eller i helgene slik at dere blir gående hjemme samtidig kan den som har permisjon evnt. jobbe gradert dersom arbeidsgiver godtar det. Jeg har alltid fri på mandager, så vi komemr f.eks. til å spørre om min manns arbeidsgiver godtar at han jobber 1 dag i uka når han har permisjon. Da strekker vi i vårt tilfelle permisjonen med 3 uker (han skal i utg.pkt. være hjemme 12). Dessuten kan permisjonen utsettes pga. jobbing. Så hvis du har en arbeidsgiver som tillater det - og dere velger å bruke deler av ferien på den måten kan f.eks. du jobbe 100% i noen uker mens din mann har fri/hvis en har besteforeldre som kan trø til/ du f.eks. jobber kveld/helg, og utsette permisjonen i denne perioden. Jeg skal f.eks. ta ut avspasering i 3 uker rett før jeg går ut i jobb igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå