Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 En på jobben solgte øl til mindreårig, kunden ble spurt om legitimasjon. Viste fram et førekort, ekspeditør sjekket bilde og tenkte: førekort = 18 år. Det ekspeditøren ikke visste var at fra 1.januar 2005 så har alle de som har tatt moped lappen førekort. Men tidligere var det jo slik at det var bare moped bevis, og de så jo helt forskjellige ut så det var lett å se forskjellen. Ekspeditør får en skriftlig advarsel fra arbeidsgiver. Men syns at dette var noe urettferdig, er vel arbeidsgiver som kunne informert sine ansatte om de nye reglene. At nå måtte man sjekke årstallet på førekortet i tillegg til bilde. Er den skriftlige advarselen urettferdig, har arbeidsgiver informasjons plikt slik at de ansatte er klar over de nye reglene ?
Northernlights Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Hm,jeg vil tro det var greit med en generell opplysning etter fadesen, til hele gjengen som jobber der. Men det er ekspeditørens feil som ikke sjekket fødselsdato!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 Selvom førekort før var kun beregnet til de som er over 18 år ? Er det ikke ganske naturlig å regne med vedkommende er over 18 år, når bilde stemmer. Og man ikke har informasjon om at nå kan de som kjører moped ha "førekort"
Northernlights Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Man skal vel strengt tatt sjekke om det er et falskt førerkort også. Men nå bor jo jeg et sted der man kan ha førerkort som 16 åring, og ikke kan kjøpe alkohol før de er 21. Så her må de sjekke godt ;o)
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 Ja, det var nok rettferdig vil jeg mene, man skal alltid sjekke legitimasjonen nøye.
Gjest Skrevet 8. november 2007 #6 Skrevet 8. november 2007 Urettferdig?? Man må jo sjekke at bildet stemmer og fødselsdatoen. Er man så tett i nøtta at man ikke ser på leget engang skal man ikke sitte i kassa, enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #7 Skrevet 8. november 2007 En muntlig advarsel kunne holdt. Sjefen burde informert sine ansatte om de nye førerkortreglene.
ragna Skrevet 8. november 2007 #8 Skrevet 8. november 2007 dette var absolutt ikke urettferdig. mange ekspeditører som er altfor slepphendte når det kommer til legimitasjon. jeg håper det sitter en person med haukeøyne i kassen den dagen ett av mine barn skal prøve seg.
-Hengebuksvinet- Skrevet 8. november 2007 #9 Skrevet 8. november 2007 tidligere var garantert at de som hadde førerkort var over 18, kan nok reaksjonen synes litt hard. Men reglene på dette er strenge. Det er ikke mange glipper som skal til, før butikken mister bevilgningen til å selge alkoholholdige varer. (I hvertfall er det sånn for puber). Og da er det ikke bare en ansatt som sitter i klemma. Så jeg synes nok at reaksjonen kan synes hard, men likevel grei. Og så regner jeg med at det ble opplyst om de nye reglene til hele personalet i ettertid?
Gjest Skrevet 8. november 2007 #10 Skrevet 8. november 2007 Nei de vet jo om at unge ofte låner leg. LITT må man vel tenke selv også skulle jeg mene...
Gjest Skrevet 8. november 2007 #11 Skrevet 8. november 2007 Det er ingen NYE regler. Reglene som gjelder og som ALLTID har vært er at man skal sjekke BILDET og fødselsdatoen UANSETT
ragna Skrevet 8. november 2007 #12 Skrevet 8. november 2007 herregud..hvis alle bare kan overse den brøleren jeg skrev så er det flott.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #13 Skrevet 8. november 2007 Men dette var jo riktig bilde, men den som hadde førerkortet var under 18. En 16åring kan se veldig voksen ut.
ragna Skrevet 8. november 2007 #14 Skrevet 8. november 2007 ja? man er likevel pålagt å sjekke fødselsår selvom personen ser voksen ut.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #15 Skrevet 8. november 2007 Når ekspeditøren legger vekt på å sjekke om det er samme person (bilde) og om førekortet er falskt. Men ikke legger vekt på fødselsdatoen siden han trodde at det ikke var mulig for noen under 18 år å få førekort. Hvorfor skal man sjekke datoen hvis man var så sikker på at hvis du hadde et førekort i hånden som er ekte og med ditt bilde, da er du over 18 år.
Gjest Skrevet 8. november 2007 #16 Skrevet 8. november 2007 Synes kanskje det hadde holdt med en muntlig opplysning til alle de ansatte, jeg da. Dersom dette var en engangsforeteelse... Ett hendelig uhell og menneskelig svikt.
___ Skrevet 8. november 2007 #17 Skrevet 8. november 2007 For butikken er det veldig alvorlig å selge alkohol til mindreårige. Så lenge reglen i butikken er at de skal sjekke bilde og fødselsdato så synes jeg ikke deter å overdrive med en skriftlig advarsel. Oppsigelse direkte ville vært å overdrive. Det er veldig bra at arbeidsgiver viser at dette er noe som taes seriøst. Så vidt jeg vet var det mulig å ha førerkort selv om dy var yngre enn 18 tidligere også. Førerkort for traktor kunne man få når man var 16.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2007 #18 Skrevet 8. november 2007 Ok, hva om jeg forteller dere at en som har praksis i samme butikk solgte øl til mindreårige uten å spørre om legitimasjon ikke fik skriftlig advarsel siden denne personen er under utdannelse i butikkfaget. Og hva om jeg forteller dere at en annen person i samme butikk solgte øl til mindreårige uten å spørre om legitimasjon men er vanlig butikk ansatt, IKKE fik skriftlig advarsel. Det må vel være urettferdig imot den som fik skriftlig advarsel og muntlig beskjed om at nå var det nære på at han fik avskjed.
___ Skrevet 8. november 2007 #19 Skrevet 8. november 2007 En som er under opplæring og ute i praksis er under egne regler. Den andre det er snakk om burde fått en advarsel, men jeg synes det var værre med den som ikke sjekket legitimasjonen skikkelig. Utad ville det se ut som om vedkommende så gjennom fingrene med at den som handlet var for ung. Det gir et veldig uheldig signal til kundene. Det å bli lurt av at noen faktisk ser så gammle ut at det ikke er nødvendig med legitimasjon er på en måte mer forstålig for kunder. Utad ser det ut som om det ene var gjort med vilje og det andre ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå