Gå til innhold

Nakkefold/Downs.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var på UL i uke 13 og fikk fine bilder av nurket. Men nå i ettertid har jeg sittet og studert bildene, og der ser jeg en tynn, tynn, hvit/lys stripe i nakken på småen, og så leser jeg nå at man på foster med kromosomavvik ser væskeansamling i nakken!! Ble helt iskald her jeg sitter!

Noen andre som har UL bilder av sitt barn fra uke 13/14 som også ser en tynn stripe i nakken på barnet? Skal det være sånn eller kan dette indikere noe?

Håper noen kan svare, ble veldig urolig nå.... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min side har jeg lagt ut bildet fra min nakkefoldskanning, som forøvrig viste seg å være helt i orden. Vet ikke hvilken hvit stripe du tenker på, men det er kanskje rett og slett nakkevirvlene eller skallebasis?

Skrevet

Væske blir forresten ikke hvit, men sort på ultralyd! Tror du kan ta det helt med ro :-)

Skrevet

Tusen takk for svaret, det var jo betryggende å høre at væske sees som svart på bildene... Har et barn fra før av, og hverken da eller frem til nå i dette svangerskapet har jeg bekymret meg for slike ting - men i kveld slo det ned som lyn fra klar himmel! Har sittet og stirret på bildene og kjent engstelsen gnage... Veldig ulikt meg! Godt du svarte meg slik at pulsen sank et par hakk:-)

Lurer også på om legen som gjorde Ul ville sagt det til meg hvis hun såg dette ? Er de forpliktet til å informere om slikt, selv om man er under 38 og ikke i risikogruppen? Ikke vet jeg...

Skrevet

prøvde å ta en titt på bildene dine fra nakkescanning, men fikk de ikke opp. Fikk ikke sammenlignet:-)

Skrevet

Jeg tror ikke det er så lett å bare se om nakkefolden er forstørret eller ikke, det må måles. Det er jo ikke mange mm det er snakk om. Men jeg vet ikke det sikkert altså.

Fikk du de ikke opp? Hm ligger som offentlige bilder eller hva det heter, merkelig.. Vel vel

Skrevet

Legen/jm er forpliktet til å si fra om hun/han ser noe unormalt! Husk at alle har nakkefold, men det er størrelsen som sier noe om risikoen for kromosomfeil.

Skrevet

Hvis man går til privat har de ikke plikt til å si noe dersom man ikke spør. Selv om legen har sertifisering til å ta nakkemåling skal de ikke måle uten at vi spør.

Ellers så er det riktig at væsken er mørk, og de som er trent i å se dette kan ofte se med det blotte øye om den er forstørret.

Alle foster har så tidlig væskeansamling i nakken, men det er over visse mm det foreligger en risiko for kromosomavvik eller hjertefeil.

Om den er forstørren betyr heller ikke at det er noe galt.

Gå inn på søkemotorer, og søk i bilder. Der kan du søke på ultralyd\ultrasound og downs feks og det kommer opp bilder som kan kanskje berolige deg ytterligere.

Skrevet

Jeg var på privat UL i går og fikk målt nakkefolden.

Han målte den til 0,8 mm, tror jeg det var, som er helt normalt i uke 11. Han viste meg på skjermen hvor mye større den måtte vært for at han hadde sendt meg videre til forsterdiagnostikk. Og det var kanskje 10 - 15 ganger mer enn det nurket mitt har. Det hadde vært godt synlig uten å måle.

Jeg er sikker på at de hadde sagt noe til deg om det ikke var normalt.

Skrevet

Tusen takk for alle svarene dere har kommet med, det setter jeg veldig stor pris på! Har funnet roen igjen nå, var hos legen i dage pga gryende bekkenplager, og da tok jeg med meg UL bildene slik at legen kunne ta en titt på dem. Hun sa at alt såg bra ut, og at legen som hadde foretatt UL hadde rapportert om normalutvikling av alle organer. Hun sa også at UL-legen nok ville ha sendt en anmerkning hvis hun hadde sett noen avvik.

Sånn, da skal jeg bare kose meg videre, med mitt lille 17 uker gamle nurk, som jeg faktisk kjenner liv fra hver eneste dag nå:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...