paperworld Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Ikke les videre hvis du er veldig engstelig for SA/MA og sånt. I går skulle jeg til ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Gynekologen trodde fosteret var 6-7 uker, men ville gjerne ha meg tilbake om 10 dager. Grunnen til det, var at han ikke var sikker på om det var i live eller ikke. Han sa at i forhold til fosterets størrelse, burde han hørt hjertelyden. Sånn jeg forstod det, var det best å bare forberede seg på at fosteret var dødt. Han sa at vi ikke måtte ta sorgene på forskudd, likevel var det på en måte ikke vanskelig å se at det var det han gikk ut fra. Hadde en avtale med jm senere på dagen for å søke om svangerskapspenger, så jeg dro like godt til henne og fortalte hva som hadde skjedd. Hun hadde ingen erfaring med hvorvidt andre ikke hadde hørt hjertelyd i uke seks men at det hadde gått bra likevel, og det virket som om hun også tenkte at det sikkert var "gjort" nå. Senere på dagen ringte hun meg. Hun hadde snakket med to leger, som begge sa at det ikke var noe å bekymre seg for foreløpig. De sa det var like normalt å hjertet slå når fosteret er seks uker, som at man ikke gjør det. Nå er jeg så forvirret. Og aldri har 10 dager virket så lenge før. Får ikke vite noe før neste fredag, og det er jo en evighet til. Det som taler imot, er at gynekologen, som tross alt var den som undersøkte meg, virket veldig lite positiv. Og at jeg har sett andre her inne som har hørt hjertelyd i uke 6, og jeg skal jo forestille å være i uke 8-9. Det som taler for, er at jeg ikke har hatt en eneste blødning. Ikke smerter. Føler meg gravid. Har masse symptomer. Klarer ikke å tro på at fosteret er dødt. Har hatt en MA før, og da begynte jeg jo å blø etter en tid. Synes det er rart at ikke fosteret kommer ut av seg selv nå som jeg liksom har fått beskjed om at det antakelig er dødt. Det kan vel bare bety at jeg får en gledelig overraskelse neste fredag? Eller?
jiha Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 heisann=) jeg var på ul i uke 6 og legen så ikke hjertet slo, dette var en tirsdag. skulle og komme tilbake 10 dager etter, altså en fredag? jeg tenkte ikke så mye på d for legen sa d var normalt å ikke se d så tidlig.. men gruet meg jo litt. Troppet opp fredagen og der så legen en liten bønne med et bankende hjerte!=D helt ubeskrivelig. Nå spreller en liten gutt inni magen min;D lykke til og ikke ta sorgene på forskudd!!=)
paperworld Skrevet 7. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2007 Så fint at det gikk bra!! Men mener du at fosteret var 6 uker, eller at du var seks uker på vei? For jeg er visst 8-9 uker på vei, og fosteret er 6-7 uker. Burde man høre hjertelyd på ul da? *Forvirret ja!*
jiha Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 jeg var hmm.. nå ble jeg veldig usikker.. skal sjekke i boka mi.. vent litt;)
jiha Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 jeg var i uke 6, fosteret var 4+ noe... og så 5+ noe;)
paperworld Skrevet 7. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 7. november 2007 Takk for svar. Hm, ja det var det jeg tenkte. Da er det vel som gynekologen sier, at han burde ha hørt hjertelyd når fosteret er 6-7 uker. Uff.
jiha Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 åh ja da var det kanskje ikke så bra.. hmm.. men kanskje du ikke er så langt på vei som du tror??
paperworld Skrevet 7. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2007 Jeg trodde jeg var enda lengre på vei, kanskje 11-12 uker. Det var gynekologen som beregnet seg til at fosteret var 6-7 uker, altså at jeg var 8-9 uker på vei...
Matildesnusk + lille ups Skrevet 7. november 2007 #10 Skrevet 7. november 2007 Uff jeg skjønner ikke helt hva du mente i hovedinnlegget ditt. Du var på ultralyd, men de kunne ikke høre hjertelyden? Eller kunne de ikke se at hjertet slo?
paperworld Skrevet 7. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 7. november 2007 Begge deler tenker jeg... Det var helt stille der inne... Jeg må legge meg nå, men blir veldig glad om noen har svart når jeg kommer tilbake i morgen. Det jeg lurer på, er vel rett og slett om vi burde hørt hjertelyd når jeg er i uke 8-9, eller om de to andre legene har rett.
Matildesnusk + lille ups Skrevet 7. november 2007 #12 Skrevet 7. november 2007 Nei jeg tror ikke det nødvendigvis er mulig å h ø r e hjertelyd med doppler når en kun er i 8-9 uker. Hvis fosteret f eks lå med ryggen ut mot transduceren, så vil det være svært vanskelig å høre noe. Derimot så vil en kunne s e at hjertet slår i 8-9 uke. Jeg jobber på radiologisk avdeling, og fikk en av overlegene jeg hadde vakt med ei natt til å skanne meg da jeg var i uke 7, og da kunne vi se det lille hjertet blinke. Nå var dette en lege som visste hva han skulle se etter, kanskje er ikke alle like flinke til å finne hjertet når fosteret er så lite. ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå