Gå til innhold

Noen som har barn med MELKEALLERGI her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

dattra vår har fått påvist dette endelig etter lang testing hun går på prosobee mme hun er 6 mnd, er det noen som har noen mat oppskrifter til meg? så vanskelig og finne noe og lage til henne.

må være uten egg,melk og fisk!

takker på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, lurer på om min kan ha det, kan du si noe om hvordan de finner det ut? Hvilke symptomer o.s.v...

Skrevet

Han har vokst det av seg nå, men hadde det da han var liten.

Anbefaller www.utenmelk.no

Her har de oversikt over matvarer uten melk.

Du kan bruke ris eller soyamelk i maten du lager som erstatning for vanlig melk. Vær obs på at det er melk i veldig mye, f.eks. brød, til og med i tannkrem! Det enkleste er ofte å basere seg på å lage mat fra grunnen av slik at man har kontroll på ingrediensene man har oppi.

Lykke til og bare spør hvis det er noe du lurer på!

Skrevet

vi hadde utslett,kløe magesmerter når dem er så små så må man prøve seg frem med og se om barnet blir sykt etter inntak av melk,du kan feks prøve og kjøpe nutrimigen(244kr) eller prosobee(157kr) og se om barnet blir bedre og så prøve igjenn med evt nan eller noe annen mme for og se om barnet blir sykt igjenn,merker dere at barnet blir bedre av allergimelka så kontakt lege og få hennvisning til spesialist han vil ta en prikktest på armen og blodprøve og vurdere ut i fra det,blir melke allergi påvist får du allergimelk på blå resept og du slipper og betale noe=9 håper du skjønnte litt

Skrevet

Ikke noe kjekkt og ha barn med mat allergi. Jeg har ingen barn med mat allergi, men jeg er utdannet institusjons kokk, så jeg kan litt om mat/diett/allergi. Vet du om datteren din er allergi mot ku protein eller er det en melke intoleranse der du kan bruke melk som er laktose redusert!

Når det gjelder melk og mat som lages av melk, kan du jo bytte ut vanlig melk med soya melk, det får du kjøpt i de fleste butikker nå! Coop Mega har de i alle fall. Jeg har en venninne som har ku-proteins allergi og vi var alltid på samme gruppe når på skolen i matlagings fag. Brukt soyamelk i stede for vanlig melk, smakt kanskje litt annerledes, men det gikk helt greit.

Vær flink og les innholds listen når du kjøper mat, det er helt utrolig hvor melk og egg dukker opp. Alt som står melk på er, ku melk. Annen melk/ melkeprodukt skal foreksempel stå Soya- eller geite- før melk.

Du kan få kjøpt egg erstatings pulver vist du skal bake kaker og lignende. Vaffler kan du lage med soyamelk og eggerstaning kan være dyrt, men man trenger det ikke. Har en nevø med egge allergi!

Fisk er jo bare og ikke bruke! Her er noen linker som du kan se på når det gjelder tips til mat.

http://verden.abcsok.no/index.html?q=mat%20allergi&cs=latin1

Her er det bare og klikke innpå og lese. Vist det er noe mer så bare spør!

Skrevet

Det er sikker mest sannsynlig det, siden du skal kutte ut egg og fisk også :o)

Skrevet

Så på God Morgen Norge i dag, og Wenche hadde besøk av ei dame som hadde laget en kokebok. Tror den het Dine Oppskrifter eller no i den retningen. (skulle visst være å få kjøpt i større matvareforetninger bla.) Er en cd-rom. Her "logger" man inn, også kan man hake av for alle matvarene en selv, eller ungene har allergier mot/ eller en ikke ønsker å bruke også hentes det opp oppskrifter og fremgangsmåter og så kan man lagre det. Om ungene seinere skulle vokse av seg en allergi eller flere, så kan man fjerne "hakene" fra disse matvarene og hente opp nye oppskrifter.. (hvis jeg forstod det riktig da...så ikke ordentlig på det, men stod på i bakgrunnen... Men verdt å sjekke ut kanksje..??)

c",) Lykke til!

Skrevet

Min eldste hadde melkeallergi til han var ca.2 år. (Han er 4 år nå)

Vi bytta ut melk med rismelk i matlaging. Funka kjempebra både til baking og annen matlaging. Risgrøt f.eks kjøpte vi eske med riskorn og kokte med rismelk. Vi kjente ikke noen særlig forskjell på mat med rismelk og mat med vanlig melk. Rismelk fås kjøpt på vanlig butikker som har litt utvalg (maxi, obs) Så brukte vi smør uten melk. Det finnes også pølser uten melk.

Vaffelrøre eller pannekakerøre lager du som vanlig, men bytter ut melka med rismelk, smøret med smør uten melk og egg med 1-2 ts bakepulver.

På www.daapssiden.no finnes det også noen oppskrifter.

Jeg har blandt annet brukt den bløtkakeoppskrifta uten egg til muffins. Bare bytta ut melka og smøret.

Ble mye "søte oppskrifter", men var det jeg kom på i farta.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...