Gå til innhold

JEG TRENGER DESPERAT HJELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

i morgen skal jeg skrive et essay med overskriften: "å være vaksen" (nynorsk essay)

noen som har lyst til å hjelpe meg litt på vei? Må gjøre det godt på denne hvis ikke er jeg "ferdig"

jeg tenkte å starte med : I en tale i komfirmsjonen min ble det sagt: "å nå da du trer inn i de vaksnes rekker" man er 15 år og plutselig skal man være vaksen...

ja ikke så veldig gjennomtenkt enda..men noe i den duren iallefall..siden jeg faktisk ble kaste inn i voksen livet veldig tidlig.

(er veldig dårlig nynorsk også men det er ikke min største bekymring)

hva kan jeg skrive om?

hva bør jeg passe på når det gjelder det å skrive et essay?

osv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hint én: "vere"

Særtrekk ved essay står i norskboka di.

Tenk gjennom hva du mener det er å være voksen, og gjerne hvorvidt du er det og hvorfor det og om man nødvendigvis er voksen når man oppfyller disse kravene du setter osv. Definér begrepet gjennom teksten, med plenty av kåseripregede eksempler, men avrund med å velte eget resonnement eller i hvert fall på en litt snerten måte sette spørsmålstegn ved validiteten.

Så kan vi komme tilbake til nynorsken. =P

Skrevet

Jeg er dårlig på essay, den sjangeren var ikke i skuddet da jeg var ung.

Hvor langt skal du skrive?

Kan du kanskje skrive noe om refleksjoner over det å være voksen nå i forhold til det du hadde forventet deg?

Skrevet

tror jeg rett og slett har for mye lagra på "harddisken" min akkurat nå..20 timers allmenfaglig påbyggende var MYE mere krevende enn jeg trodde..PUH

får mange gode tips her da:) men jeg vet ikke jeg..

Skrevet

Fikk pinadø seks på et essay jeg hadde skrevet dagen før det skulle leveres inn - og uten å vite så mye om hva et essay egentlig var.

*lite hjelpsom skrytepave* :-D

Dette er en fortellerstil, men må ikke forveksles med kåseri. Essayet ditt skal få leseren til å føle at h*n er på en slags reise. Bruk fantasien og fortell på en måte som gir leseren lyst til å lese videre for å se hva som kommer. Godt språk vektlegges. La ideene dine flyte over i hverandre på en naturlig måte, og la det være noe nytt "hele tiden". Pass på rød tråd.

Notabene: Jeg er trøtt og klarer ikke forklare ordentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...