Turid Laila Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Syns jeg har fått det spørsmålet av veldig mange. Folk jeg ikke kjenner og folk som jeg bare sier "hei" til til vanlig. Syns det er litt rart å spørre om det jeg, kunne ikke falt meg inn å spørre noen om det... Eller er det vanlig å spørre om det?
☆Anonymia☆ Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 folk som kjenner deg og du som omgås med gjør ikke meg noe om de spør men folk jeg ikke kjenner eller folk jeg så vidt kjenner spør,det syns jeg er rart..
Gjest Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 Hvorfor er det galt spørre om da? fikk vel det spm av stort sett alle når snuppa var liten baby
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Jeg har inntrykk av at det er "vanlig" å spørre om, ble jaffal spurt om "gir du henne selv" ørti ganger da jeg ble mamma. De fleste har jo mye erfaringer (jaffal de som er foreldre selv) rundt det med mating av barn, så det blir vel for å finne ut om man har de samme erfaringene, evt dele sine med hverandre. Men har jo lagt merke til at det er et ømt tema for mange, så tør sjelden spørre selv.
Tommage♀♂ Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Er det så rart å spørre om da? Om du prater med dem? Om fremmede bare hadde kommet bort og spurt uten innledning hadde jeg nok lurt da;) De spør nok ikke for å sjekke om du gjør det beste for barnet ditt, men de lurer vel på om du gjør det og hvordan det går
Turid Laila Skrevet 7. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. november 2007 Nei sier ikke at det er galt, bare syns det er litt rart. Syns sikkert det er rart fordi jeg ikke hadde spurt om det selv.
miapia Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Ja, det er vanlig (jeg gjør det ikke) Det er bare noe folk sier. Sånn som "så stor hun har blitt" eller "fint vær i dag" De tenker ikke over at det kan være et ømt punkt for mange. Før var det like mange som gav tillegg som amma, nå ammer"alle", derfor føles det annerledes å bli spurt.
Turid Laila Skrevet 7. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. november 2007 Jeg blir ikke lei meg eller noe når folk spør altså, bare skjønte ikke hvorfor det var noe "alle" lurte på. Men har fått inntrykk av at det er ganske vanlig ja. Er sikkert noe i det du sier ja, at det er bare noe man spør om for å ha noe å si på en måte.
dumme mamma Skrevet 7. november 2007 #9 Skrevet 7. november 2007 fikk det jeg og, tror det er veldig vanlig! Tenkte ikke så mye over det jeg da, selv om jeg aldri hadde spurt noen om det samme
♥2 små gull♥ Skrevet 7. november 2007 #10 Skrevet 7. november 2007 Jeg fikk spørsmål om det fra omtrent alle jeg pratet med... "hvordan går det med ammingen da?". Og jeg fikk mange rare reaksjoner når jeg sa at jeg ikke hadde melk nok og måtte gi opp da hun var 3 mnd. Til og med min mor sin polske vaskehjelp spurte om jeg ammet!
LivetErEnLek Skrevet 7. november 2007 #11 Skrevet 7. november 2007 Jeg synes det er en uting å spørre folk om de ammer eller ikke når man har med en liten baby å gjøre. Jeg kunne selv ikke amme min siste og syntes det var langt fra stas at alle og en hver skulle spørre om det. Sikkert greit hvis man ammer, kan ikke huske at jeg syntes det var slitsomt med min første (som jeg ammet) men gjør man det ikke, så må man liksom forklare seg, er nesten som å bli kalt inn på rektors kontor opp til flere ganger om dagen. Blandt de som ikke ammer, er det ofte en del personlige grunner involvert. Det kan være brystreduksjon, små/innovervente brystvorter, psykiske grunner, i tillegg til de "vanlige" om at man ikke har nok melk, såre brystvorter, tette melekeganer, ja you name it. Er ikke alle som er komfortable med å snakke med naboen om noe så privat. Så jeg spør ALDRI om folk ammer.
Gjest Skrevet 7. november 2007 #12 Skrevet 7. november 2007 Det er visst det. Både kjente og fremmede spurte om det når Henriken min var bitteliten. Når jeg svarte nei ville de ofte vite hvorfor...Er ikke så veldig keen på å fortelle en tilfeldig kasserer om puppeproblemene mine når jeg bare ville ha varene mine og gå, gitt
Turid Laila Skrevet 7. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 7. november 2007 Fikk spørsmålet av moren til han vi leier av jeg da, som var på besøk fra nordnorge i sommer. Tror hun benyttet muligheten til å gå ut med søpla akkurat da vi kom hjem fra trilletur for å se på klumpen vår Aldri sett dama før hehe.
A4 Husmor.... Skrevet 7. november 2007 #14 Skrevet 7. november 2007 Nå som det "oppmuntres" til å amme offentlig synes jeg personlig at det er et helt greit og naturlig spørsmål. Det skal ikke være noe pinlig ed å amme...
LegallyBlond Skrevet 7. november 2007 #15 Skrevet 7. november 2007 Har inntrykk av at det er et ganske vanlig spm, men kan egentlig ikke skjønne hvorfor. Det er jo ganske privat, og for mange kanskje ett ømt punkt. Har fått spm om det selv, men ville ikke falle meg inn å spørre andre enn mine aller nærmeste venninner sånne spm.
Gjest Skrevet 7. november 2007 #16 Skrevet 7. november 2007 Ja, og det er det verste jeg vet. Det går greit nå, som jeg har fått alt på avstand. Men jeg trøbla skikkelig med amminga, og ble veldig lei meg da jeg måtte gi opp. Og da hjalp det ikke akkurat at folk spurte om "melka flommet og amminga gikk bra"... Tror det var enkelte som fikk seg en støkk når jeg ikke klarte å holde tårene tilbake... Jeg synes ikke man skal spørre om slikt, for det er ikke sjelden folk sliter med amminga, og det er så forskjellig hvordan man reagerer på slike problemer. Jeg vet i hvertfall at jeg aldri kommer til å spørre om noe slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå