Gå til innhold

Når slutte å sove på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden er 2,5 år nå og sover ca tre kvarter i barnehagen. han har blitt litt vanskelig å legge.kan det ha noe med at han sover litt på dagtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i bhg. Ser det er maaange som sliter med søvn til de små. Min erfaring er at de ofte er overtrøtt og derfor vanskelig å legge. jenten min som er 5 år sovner ofte i bilen på vei hjem fra bhg. Det går jo i 100 hele dagen.

Du kan jo prøve å kutte sovingen på dagen, men det blir kansje enn tøff overgang. Når legger du han da? Kan du kansje legge han litt før?

Skrevet

Vi har en gutt på snart 2, 5 år og han har sluttet sove om dagen i helgene. I barnehagen sover han fortsatt 1 t. Da han ikke sover legger vi ham kl 19 og han sover til 07-07:30. I ukene, da han sover, sovner han ikke før litt over kl 20:00 og våkner kl 07.

Jeg har egentlig lyst at han ikke skal sove i barnehagen men han klarer ikke det. Hvis han ikke har sovet ( de sliter noen ganger å få ham til å sovne) sovner han som regel ved 16 tiden.

Dere kan jo prøve å vekke ham etter 30 min å se om det hjelper. Ellers så er jeg også enig i at barna ofte er overtrette og det hjelper å legge dem tidligere om kvelden.

Skrevet

har også en sønn på 2,5 og her fungerer det litt forskjellig fra dag til dag.. noen ganger sovner han i bilen på vei hjem fra parken, får da sove max en time. sovner han ikke på vei hjem, er han som regel ikke trøttere enn at det går til kvelds. han legger seg kl 19 uansett om han sover på dagen eller ikke, men han sovner mye fortere de dagene han ikke har sovi. tror dette er en overgang vi alle må igjennom, og ingen dager er jo like for hverken oss eller dem, så mitt råd er og se ann hver dag, men ikke la han sove for lenge.. det hjelper med en liten dubb;)

Skrevet

Jeg har en sønn på 3 år so egentlig hadde sluttet å sove på dagtid. Men da mørketiden satte inn og klokka ble stilt, måtte vi bare innse at vi var nødt til å la han sove på dagtid igjen.

Nå sover han 1 time på dagen og legg sæ kl 19.45. Styre litt om kvelden før han finner roen og sovner, men vi lar han bare styre. Så legne han holder seg inne på sitt rom og ikke går ut derfra, finner han roen til slutt.

Det kan være verdt å la han kun sove 30 minutter og se om det hjelper. Eventuelt la han sove annen hver dag som en overgang til å slutte helt å sove på dagtid.

Mor til en blid 3-åring.

Skrevet

Hei, gutten vår på 2 1/2 fikk problemer med å sovne på dagen i sommer, lå lenge før han sovnet, og fikk problemer på kvelden også. Vi sluttet å legge ham på dagen, og da gikk det bedre om kvelden, men vi hadde en periode på ettermidagen da alt liksom var feil og han var ganske sliten, men det gikk seg til. Da han begynte i bhg igjen begynte han å sove igjen der, det trengs nok. Vi tar det litt sånn ettersom han har behov for det, noen dager er han mer sliten enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...