Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Jeg og mannen min har bestemt oss for å bruke mesteparten av julegavepengene i år til å hjelpe de som ikke har det så greit, her i norge. Da tenker vi særlig på barn/barnefamilier under fattiggrensen osv. Vi har det vi trenger, og trenger ikke øse på med enda mer, bare fordi det er jul. Vi ønsker ikke å levere penger til frelsesarmeen o.l, men direkte til dem som trenger det, så vi vet at pengene virkelig går til noen som trenger det. Behøver ikke engang være snakk om penger, men eventuelt klær, mat osv. Noen som har noen info om hvor vi kan gjøre dette, eller få mer info om det? på forhånd takk,
Gjest ->>- Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Bare å oppsøke nærmeste flyktningemottak eller hospits og dele ut hundrelapper, det. Men det høres ut som et vanvittig påfunn. Dere vil ha langt bedre sikring for at midlene går til noen som behøver det og til noe nyttig dersom dere gjør det gjennom en organisasjon, og mottakeren slipper da ydmykelsen i tillegg. Dere kan jo sponse alternativ jul og stille opp som frivillige for å se hva pengene går til, eller sende ferdigpakkede julegaver til en av innsamlingene det alltid kryr av i desember.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 kan ikke dere sette inn en anonse om det i avisa da? sikkert noen som blir å ta kontakt med dere. Blir så glad når sånne som dere fins! Det er en fin måte å hjelpe de som har det trangt på, takk til deg og mannen din ;o) Lykke til med innsatsen!! På veldig forhånd GOD JUL!!!!!!!!!
prekæs Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Hvorfor vil du levere direkte til dem som trenger det? Tanken er god, men la de som trenger det slippe ydmykelsen ved å måtte takke for gaven fra den snille og velstående damen med penger. Sikkert ille nok å mangle penger som det er, om de ikke skal føle at de må opptre som fattige tiggere i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Ok.For det første....Jeg ser at hvertfall 1 innlegg her inne, er hånlig ment. Hvorfor håne noen som ønsker å hjelpe? For det andre mente jeg ikke at jeg skal løpe på døra til noen som trenger det og liksom få status som "hun damer med penger".Men jeg ønsker at alle pengene våre skal gå til familier som trenger det. Ikke til tull og tøys. Vi er nemlig ikke rike. Vi har det vi trenger, men mener at istedet for en haug pakker til oss, så kan noen andre som trenger det, heller få noe de setter pris på.For selv om vi ikke er "rike",har vi nok av klær og mat og ting. Og det finnes dem som virkelig sliter. Julen inneholder nok av fråtseri. Vi bor i trondheim. Og til dere som er spydige, spar dere frekkhetene. Det fins andre ting å tulle om.
prekæs Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Det går sikkert an å melde seg som frivillig hjelper i en veldedighetsorganisasjon. Slik kan du få følelsen av å gjøre noe viktig, og samtidig se hvor pengene dine blir brukt. Var ikke meningen å fornærme deg, (hvis det var meg du mente) men vet likevel at oss med vanlig økonomi, fort kan bli sett på som "rike damer" i noen miljøer.
Gjest ->>- Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 Det er ingen hånlige innlegg her. Men vi har like fullt et poeng: Organisasjoner som jobber med dette kan det bedre enn dere. Det vil antagelig være ydmykende for mottakeren med en direkte overrekkelse. Det er supert at dere ønsker å hjelpe mindre heldig stilte, men jeg anbefaler på det sterkeste å kontakte noe som profesjonelt dealer med potensielle mottakere og så stole på at de gjør jobben sin, enten det er en organisasjon eller en offentlig institusjon.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #9 Skrevet 7. november 2007 Jeg mente ingen av dere to ... Dere fremstår for meg, som to av de med mest erfaring, innsikt og intellekt her inne. Og det mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #10 Skrevet 7. november 2007 Ta en tur innom REMAen... handle noe hermetikk og billig mat... sett dere på første fly ned til Sudan så kan dere dele ut maten direkte til de som trenger det:-)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #11 Skrevet 7. november 2007 tulling. Flybilletten er dyrere enn maten.hhahaha
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #12 Skrevet 7. november 2007 Ok.. var mulig litt dum den. hva med å sette opp ei pølsebu et sted i Norge der hvor alle som har et bevis på at de trenger hjelp kan komme til:-)
Gjest Skrevet 7. november 2007 #13 Skrevet 7. november 2007 I kommunen jeg bor anbefaler Frivillighetssetralen til ekstra innsats spesielt på selve julaften. Dette i form av å enten åpne sitt eget hjem for noen som trenger det eller å oppsøke noen. Selv er jeg veldig glad i sistnevnte og pleier å benytte anledningen ved slike høytider til å glede eldre, ensomme mennsker, fortrinnsvis uten god økonomi. Da drar jeg og handler inn julemat/påskemat alt etter høytid, drar hjem til dem, lager mat, vasker og rydder, og ikke minst er der for å lytte, prate, trøste og kose meg sammen med en ensom sjel i en av de periodene hvor man blir aller mest ensom av å være alene. På den måten ser du helt konkret hva pengene dine går til, du bruker dem jo selv, dirket på noen som trenger det, du ser gleden i ansiktet deres og har muligheten til både lære noen nytt og bli kjent med et fantastisk menneske (eller flere) Det er også mulig å invitere barnefamilier etc hjem til seg. Men dersom du skulle velge noe slikt, det er en forpliktelse å komme inn i andre menneskers liv på denne måten, og du kan ikke kun komme til jul, du må følge opp og ikke la dem føle at du glemmer dem igjen like fort som du kom inn i bildet.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #14 Skrevet 7. november 2007 Det var AKKURAT dette jeg mente. Tusen takk. Hvor kan jeg gjøre dette i trondheim tror du?
Gjest Skrevet 7. november 2007 #15 Skrevet 7. november 2007 Sjekk med frivillighetssentralen, dersom kommunen har en slik. (gå på kommunens hjemmesider eller ring dem?!) Hvis ikke vil det vre frivillighetsarrangementer i regi av private rganisasjoner som er aktuelt, og da vil nok kommunen kunne henvise deg til dem. Evt så går det kanskje an å høre med hjemmesykepleien om de har neon som kunne trenge slikt besøk, men de har jo taushetsplikt også, så vet ikke hvor mye du får vite der...
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #16 Skrevet 7. november 2007 St Olav trenger den hjelpa de kan få:-)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #17 Skrevet 7. november 2007 Kanskje Ypperten kunne trengt besøk?
Happy Ignorant Skrevet 8. november 2007 #18 Skrevet 8. november 2007 Vil dere hjelpe noen i Norge som trenger det, kan dere jo ta kontakt med Maritastiftelsen. http://www.marita.no/marita/live/index.mv?cID=1112876319793055
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå