UpsyDaisy Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 En ting jeg har tenkt mye på allerede.... ) Liker ikke tanken på at de helt nyfødte skal sitte i barnesete! Jeg ser for meg at mitt lille nurk har det mye bedre godt innepakket i baggen på vei hjem fra sykehuset i februar... Dessuten er det jo ikke bra at de "sitter" heller når de er så små. Kan ikke skjønne at det kan være kollisjonsfarlig i bag, de er jo så godt polstra på alle kanter. Noen som ønsker å være gammeldags som meg eller er jeg uasvarlig om jeg velger å bruke bag med nett??
Gjest Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Gammeldags....vel... Mange tester er gjort på dette feltet, så du burde stole på at sete er det beste for babyen din, hvis dere skulle kollisere. F.eks i maxi cosi-sete, så ligger babyen så godt som flatt... Jeg ville hørt på ekspertene...
Lille`mor & lillebøll Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 Den sikkringen kommer til og bli ulovlig i norge snart,det er allerde ulovlig i sverige. Vis noen treffer bilen din i fart vil det gi et så stort trykk at barnet blir skøvet med hodet rett i baggkanten og mest sannsynelig vil det gå fatalt galt med barnet. Tror det var biltilsynet eller trygg trafikk som la ut en tråd på websiden der de viste hva som skjer med barnet i 5o km. Den polstringa barnet har rundt seg kommer ikke til og hjelpe i det hele tatt. Over kortere tid er det ikke farlig for barnet og ligge i sete under bilturen og du er garantert bedre sikkret i bilsete. Det er opp til hver enkelt men selv om jeg viste at det ikke var farlig hadde jeg fremdeles ikke brukt den løsninga fordi jeg ikke stoler på den.
UpsyDaisy Skrevet 7. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2007 Krasj fra siden har jeg ikke tenkt på gitt.. Den ser jeg jo!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828
Phantom´ Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Her er en snutt fra trygg trafikk. Ser ikke bra ut. Jeg hadde bagnett til 1. mann. Siden har vi brukt sete. har vel ike flere timers biltur hjem fra føden heller? Tenk bare på hvor most og trangt babisen har ligget i magen da... http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Barnvagnsinsats07012684_offb_top.avi
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 hjelper vel ikke å være gammeldags hvis du kræsjer med bilen og ungen din dør... da kan du angre på du ikke brukte sete. se den videoen de har lagt inn link til her- så tror jeg du tenker annerledes.
3 gutter iløpet av 4,5 år Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 Jeg er nok en enkel sjel og syns det tar litt av med både det ene og det andre. Alt skal være så uhyre gjennomtenkt og etterhvert som ungene blir eldre og i barnehage, skal alt være så pedagogisk.Når jeg vokste opp var det verken barnesikring på dørene i bil el bilseter. Heller ikke sikkerhetsbelter. Ja, kan godt hende det var flere dødsulykker i trafikken dengang?? Jeg brukte sikkerhetsnett med de to første barna. Nå har vi faktisk ikke plass og må bruke sete. Selvsagt er det tryggest hvis ulykken virkelig skulle være ute, og jeg ville kjørt safe på lengre turer. Men på småturer innenfor en halvtime er det utrolig praktisk med bag og nett. De kan sove fra sted til sted og sove tilbake og inn i huset igjen. Jeg syns nesten det er verre med de som tauer rundt på ungene hit og dit de første ukene og skal ha med seg like mye som før, shopping, kafè osv før barnet er 3 mnd. Når jeg vokste opp sov vi hele dagen da i fred og ro, gjerne i egen etasje. Nå stresser vi rundt som strikkballer, og leser oss ihjel på hva som skal være det aller beste for barnet. Hei og hå hvor det går. Men det går nok bra :-)
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #9 Skrevet 7. november 2007 "Gammeldags" var jo også en måte å beskrive det på, skjønte ikke helt hva dette hadde med moderne eller gammeldags å gjøre egentlig :-) Gammeldags ville vel vært å ikke bruke bil? Fysioterapeuten på sykehuset der jeg fødte sa at det beste for babyen var babybilsete, siden det var mye tryggere. Helt ufarlig å kjøre hjem fra sykehuset så lenge man tar pauser når babyen sier fra. Og han var helt klar på at det gjaldt også om man har et stykke hjem (flere av de som fødte der jeg lå hadde 2-3 timers kjøretur hjem). Det var fortsatt helt ufarlig. Men dere må selv bestemme hva dere syns er viktigst.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #10 Skrevet 7. november 2007 Og med ufarlig mente jeg selvfølgelig i forhold til ryggen til babyen osv. Regner med at det var det HI bekymret seg over? For jeg antar at det ikke bare var at ønsket om å være kul var viktigere enn hva som var tryggest og mest behagelig for barnet. Babyen vår hadde det i hvert fall godt og behagelig i babybilsetet, sov for det meste da vi kjørte hjem fra sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #11 Skrevet 7. november 2007 jeg skjønner virkelig ikke at det går ann å tenke på å ha babyen i bag engang..hvis man har sett hvor utrolig galt det kan gå om man kræsjer så tror jeg ikke man tenker tanken engang på å ikke sikre barnet godt nok...håper bare HI er litt tankeløs, og ikke helt har tenkt gjennom sakn..for barnets skyld..
Matildesnusk + lille ups Skrevet 7. november 2007 #12 Skrevet 7. november 2007 Det var noen her som la ut en herlig youtube-video som viste babyer i barneseter vendt forover og bakover, og en baby i bag med nett. Den videoen viste temmelig klart hva som var best i et eventuelt kræsj. Googler for harde livet, men kan ikke finne igjen videoen. Hvis det er noen som har den, så kanskje dere kan legge den ut på nytt.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 7. november 2007 #13 Skrevet 7. november 2007 Tror det er derfor Hi spørr oss! Det er ikke dermed sagt at ho er tankeløs..Det er da ikke alle som hvet alt.. Lærer stadig noe nytt her inne jeg.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 7. november 2007 #14 Skrevet 7. november 2007 Linken ligger på nettsiden nevnt ovenfor her:=)
UpsyDaisy Skrevet 7. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 7. november 2007 Tusen takk lillemor!! ;o)Fælt så agressive folk ble her... jeg bare lurte jeg. Det er første barnet for min del. Jeg hadde ikke sett noen kollisjonstester, bare syntes det virket deilig for nurket å ligge godt pakket inne i en bag på en kald februardag.. Ja, ja, men er jo ikke i tvil nå da!
kokosyklus Skrevet 7. november 2007 #16 Skrevet 7. november 2007 Kan godt forstå tankegangen din ifht det med sittingen. Det er nok ikke det beste det heller, men et mye bedre alternativ enn bagen. Gå inn på trafikketatens nettsider ( eller hva det heter) og les hva de har testet.
kokosyklus Skrevet 7. november 2007 #17 Skrevet 7. november 2007 Februarmanna; så fort man spør om "kontroversielle" råd i forhold til babyens ve og vel, vil bermen her inne hive seg over deg, hoppe på deg, tygge deg sammen og spytte deg ut igjen istedet for å gi deg en konstruktiv tilbakemelding på det du faktisk lurte på. Dermed er du stemplet som dårlig mor og helst gal innen du rekker å skrive noe som helst til ditt forsvar:) Se på det som god underholdning en onsdagskveld!! he he!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå