Dunderklumpen Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Hei! Jeg har så innmari lyst på boller, men ikke sånne luftige, store boller som alle andre vil ha. Er det noen som har en oppskrift på gode, saftige og litt små og kompakte boller? Jeg kan ikke bake for fem øre, så jeg må få alt nøye forklart i oppskriften. Tuusen hjertelig takk til den som gidder å svare!
frøydis m/ 4 Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Jeg har en veldig god oppskrift jeg har fått av mor. 1 kg hvetemel 200 g margarin 200 g sukker 1 1/2 pk gjær 1 egg 2 ts kardemomme 6 dl melk smelt margarin og ha melka oppi til det er ca. 37,5 grader. Rør gjæren ut i dette ( jeg liker best ferskgjær jeg da). Ha opp mel, sukker og kardemomme og elt godt. egget oppi til slutt. Kanskje du må ha litt mer mel oppi men deigen skal være ganske klissete. Heves til dobbelt str. Trilles til boller, i den str. du ønsker, men de skal heve ca 1/2 time på brettet etter de er trillet ut, så de vokser jo en del. Stek de ved 250 grader, midt i ovnen. Ca 10 min. Du kan pensle de og ha på perlesukker før du steker de. Du kan også ha rosiner i deigen eller vaniljekrem inni hvis du ønsker det. Fritt fram og lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå