Gjest Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Hei! Det første som skjer er at fastlegen din henviser dere til gynekologisk poliklinikk. Der blir henvisningen vurdert av overlegen ved poliklinikken. Det sies at en må ha prøvd minst ett år før en starter utredning, så derfor valgte jeg å si at vi hadde prøvd mye lenger enn vi egentlig hadde. Det er jeg glad for nå, for dette er en langsom prosess. Kvinnen blir så undersøkt av gyn med innvendig UL, hvor han ser på bl.a. eggstokkene, om de ser normal ut, og om der er eggløsning (hvis det er i den perioden). Så får kvinnen et tempraturskjema der hun må måle tempratuern hver morgen. Dette fordi tempraturen er lav før EL, og høy etter EL, så en kan se et hopp i tempraturen den dagen EL har sjedd. Dette er en god måte å bekrefte at en har EL på. Kvinnen får tre skjemaer til blodprøver hun skal ta. Den første blodprøven skal taes på syklusdag 3, og da sjekkes hormonene TSH, FSH, LH, prolaktin og østradiol. Den andre blodprøven skal taes på dag 22 i syklusen, og da er det hormonet progesteron som skal sjekkes. Dette hormonet forbedrer livmorslimhinnene for det befruktede egget, som forhåpentlig vis har festet seg! Den siste blodprøven som kvinnen skal ta er for hepatitt B og C, HIV og rubella (Om en har hatt røde hunder). Jeg fikk også testet meg for toxoplasmose (den smitten en kan få fra katter som er skaldelig for nervesystemet og øynene til et barn som blir født med denne smitten) selv om det er gravide som skal sjekkes for den, men nå slipper jeg det om jeg evt blir gravid. Denne tredje blodprøven taes jo da sammen med den første en tar, om det er syklusdag 22 eller 3. Mannen skal også ut i ilden, han må ta sædprøve og blodprøve. Sædprøven kan taes hjemme, men må bringes til labben innen 30 min, og oppbevares i kroppstempratur. Blodprøven han skal ta er HIV og hepatitt B og C. Så får en veldig bra brosjyre som bl.a. omtaler kvinnens syklus og IVF behandling. Så år en en time ca seks uker senere hvor en går gjennom resultatene. Så går det videre utifra testresultatene. Det kan også bli aktuelt å ta en kikkhulloperasjon for å teste kvinnens egglederpassasje og vurdere livmoren. Ja, det var stort sett det jeg kom på..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå