Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men sønnen min får så enormt fort "hårlukt" i håret sitt. Det lukter også rett etter vask (men mye mindre) og samme hvor godt jeg vasker det. Jeg vasker håret hans ofte - holder på å bli sprø av denne lukten. Hva kan dette være? Mener at det lukter litt mindre når håret hans er veldig kortklipt. Noen råd? Spesielle shampoer som kan brukes? Og er dette et vanlig problem for noen? Håper noen kan svare!
Shinyogsmåen Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Hmm.. lukter det vondt? Har han noe belegg i hodebunnen. Da kan det være noe man kaller "barneskår". Dette fjerner man med barneshampo kjøpt hos frisører. Var jeg deg ville jeg gått inn i en frisørsalong og spørre. Da kan de ta en hår og hodebunnsanalyse (dette gjør de som regel gratis). Det er litt lettere når man kan se på "problemet". Var ikke så mye til hjelp men.. Kanskje noen andre her inne som vet mer?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 Gjetter meg til at håret til sønnen din også blir ganske fort fett...? 'Hårlukten' kommer nok av en veldig aktiv produsering i talgkjertlene. TAlgkjertlene er de som 'smører' håret, altså produserer fett. Fett må håret ha, men hos enkelte, særllig i puberteten, oppstår det en overproduksjon. Det som er at når du vasker håret, særlig med sterke sjampoer er at det naturlige fettet fjernet og kroppen svarer med å produsere mer fett. Altså, jo oftere du vasker håret hans jo mer aktive blir disse kjertlene. Det jeg ville gjort er å faktisk koste på meg en 'frisørsjampo', husk at til en gutt er det nok med mengde på str med ei stor ert, så disse er drøye! Vask to ganger pr vask, første gangen rengjør den, og andre gangen pleier den. Vil sterkt anbefale Kerastase, spør hos frisøren, de finner den rette. (Vi har ikke kerastase lenger så jeg husker ikke navnet) Lykke til! Og husk, ikke vask det for ofte, la det få roe seg litt!
Labambie Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Min erfaring er at dette er et vanlig problem.. Unger er veldig mye i aktivitet,og det er svetten dems som lukter. Dette er veldig vanlig i omtrent 3-6 års alder uansett kjønn. Det lukter hår,rett og slett. Om du ikke finner noe belegg i hodebunnen, er det rett og slett bare sånn det er. De fleste barna jeg har klippet,har denne spesielle lukta. De er jo veldig aktive,og svetter mest igjennom hodet. Vi voksne svetter mer under armene osv. Uansett,en god shampo uten parfyme hos frisør er å anbefale. Disse Natusan for kids shampoene er ekstremt sterke,og kan fort sette ut balansen i hodebunnen. KMS har en shampo som heter Sensitive shampo,som er ypperlig for barn. Uten parfyme og tilsetninger. Den bare vasker.Og eventuelt en spray balsam. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Nei, nei, nei, vil virkelig IKKE anbefale spraybalsam!!! Hva skal man med det i kort hår? Balsam er ren base for å lukke skjellaget, og håret blir MYE fortere fett! For all del, bruk mild sjampo, vask sjeldent og 'venn' kjertlene som jeg skrev om oppfor, sakte og sikkert til at det fjernes fett sjeldnere!
Labambie Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Ja,de lærde strides.. Men etter noen år i bransjen så er det MIN erfaring at spraybalsam/balsam er bra for alle typer hår. Og selvsagt skal du ikke ha det i hodebunnen.. Kort hår, selvom det er barnehår, trenger næring. Hvis du som frisør ikke anbefaler alle balsam, så javel.. Da får du stå for det.. Men det handler om hårets motstandskraft over tid osv. Det viktigste er at håret får en mild og god shampo og EVENTUELT en mild spraybalsam. Og unngå dagligvare produkter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå